عملیات گسترده پلیس آلمان علیه مرکز اسلامی هامبورگ

در عملیات پلیس آلمان علیه مرکز اسلامی هامبورگ، ده‌ها ساختمان تفتیش شدند.

صدها نفر از اعضای پلیس آلمان بامداد امروز پنجشنبه ۲۵ آبان در هفت ایالت این کشور ۵٤ دفتر متعلق به مرکز اسلامی هامبورگ را به ظن همکاری با جمهوری اسلامی ایران و حمایت از حزب الله لبنان مورد تجسس قرار دادند. به نوشتۀ تارنمای اینترنتی هفته‌نامۀ اشپیگل هدف این عملیات جمع آوری اسناد و مدارک جهت تعطیل کردن مرکز اسلامی هامبورگ بوده است.

مرکز اسلامی هامبورگ از سوی سازمان امنیت داخلی آلمان به عنوان سازمان افراطی اسلام‌گرا طبقه‌بندی شده است.در چارچوب تحقیقات علیه مرکز اسلامی هامبورگ ساعت شش صبح روز پنج‌شنبه (۲۵ آبان) ۵۴ ساختمان در هفت ایالت آلمان توسط پلیس تفتیش شدند. به گفته نانسی فزر، وزیر کشور آلمان این مرکز مدتهاست که از سوی سازمان امنیت داخلی این کشور (اداره حفاظت از قانون اساسی) رصد می‌شود و به عنوان نهادی اسلام‌گرا طبقه‌بندی شده است. بیش از ۵۰۰ مامور پلیس در این عملیات شرکت داشتند.

تمرکز پلیس در کنار مرکز اسلامی هامبورگ، بر پنج انجمن دیگر نیز بوده که بخش‌هایی از مرکز اسلامی به شمار می‌روند. این عملیات در ایالت‌های هامبورگ، نیدرزاکسن، هسن، بادن وورتمبرگ، بایرن، برلین و نوردراین وست‌فالن انجام شده است.

دامنۀ گستردۀ عملیات پلیس آلمان در هفت ایالت این کشور نشانه آن است که دولت آلمان این بار روشنگری دربارۀ فعالیت های مرکز اسلامی هامبورگ را که مدیرش نمایندۀ ویژه آیت الله خامنه‌ای در اروپا است، جدی تر گرفته است.

بازرسی های امروز پلیس به دستور وزارت کشور آلمان صورت گرفته است. سال‌هاست که احزاب مختلف در آلمان بر این وزارت‌خانه فشار می‌آورند تا مرکز اسلامی هامبورگ را تعطیل کند. سازمان امنیت داخلی آلمان سال‌هاست که فعالیت های مرکز اسلامی هامبورگ را زیر نظر دارد.

در بیانیه‌ای که وزارت کشور آلمان امروز منتشر کرد آمده است که فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ در جهت “اشاعۀ مفاهیم انقلابی رژیم ملاهای ایران” است که در تضاد با قانون اساسی آلمان هستند. سرویس‌های اطلاعاتی آلمان بر این گمان هستند که مرکز اسلامی هامبورگ نفوذ گسترده‌ای بر مساجد و انجمن‌های اسلامی آلمان اعمال می‌کند و حتا این مراکز را تحت کنترل کامل خود دارد.

وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای نوشته است: «مرکز اسلامی هامبورگ مظنون به اقدام علیه نظم مبتنی بر قانون اساسی و ایده تبادل ‌بین گروه‌های جمعیتی و فرهنگ‌های مختلف است و در نتیجه طبق بند ۲ ماده ۹ قانون اساسی و بند ۳ ماده ۱ قانون انجمن‌ها مشمول ممنوعیت می‌شود.»

مرکز اسلامی هامبورگ همچنین مظنون به حمایت از حزب‌الله لبنان است و تحقیقات در این زمینه توسط نهادهای امنیتی در جریان است. آلمان پیش‌تر فعالیت حزب‌الله در خاک این کشور را ممنوع اعلام کرد. گمان می‌رود سایر انجمن‌هایی که ساختمان‌های متعلق به آنان در عملیات روز پنج‌شنبه تفتیش شدند، به عنوان شاخه‌های فرعی مرکز اسلامی هامبورگ فعالیت داشته‌اند.
نانسی فزر گفته است: «ما فعالیت اسلام‌گرایان را تحت نظر داریم. به‌خصوص اکنون در زمانی که بسیاری از یهودیان احساس خطر می‌کنند، هیچگونه تبلیغات اسلام‌گرایانه، یهودستیزانه، اسرائیل‌ستیزانه و نفرت‌پراکنی را تحمل نمی‌کنیم.»

او تصریح کرد که آلمان با “هشیاری بالا و “به طور جدی” هرگونه ظن موجهی را بررسی می‌کند.

نوامبر سال گذشته احزاب دولت ائتلافی از وزارت کشور پرسیده بودند “آیا و چگونه می‌توان مرکز اسلامی هامبورگ را به عنوان بازوی عملیاتی جمهوری اسلامی در آلمان، تعطیل کرد.” این پرسش پس از درخواست‌های متعدد ایرانیان مقیم آلمان و همچنین چهره‌های مطرح سیاسی در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی مطرح شد.

اداره امنیت داخلی هامبوگ این مرکز اسلامی را به عنوان شاخه خارجی حکومت تهران ارزیابی کرده است. فعالیت‌های این مرکز که مسئولیت مسجد امام علی در هامبورگ را نیز بر عهده دارد، با هدف گسترش مفاهیم انقلابی حکومت جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

سناتور داخلی هامبورگ، اندی گروته عملیات روز پنج‌شنبه پلیس را “ضربه‌ای سخت” ارزیابی کرده و گفت: «دوران مرکز اسلامی هامبورگ مشخصا به سر آمده است.»

این سیاستمدار سوسیال دموکرات افزود: «مرکز اسلامی هامبورگ هرچه سریعتر از این شهر برود بهتر است. با عملیات امروز ما یک قدم بزرگ به این هدف نزدیکتر شدیم.»

اداره حفاظت از قانون اساسی بر این نظر است که مرکز اسلامی هامبورگ بر مساجد و برخی انجمن‌های خاص نفوذی قابل‌توجه، تا حد کنترل کامل دارد. وزارت کشور آلمان در بیانیه خود نوشته است: «در این محفل نگرش ضد یهود و اسرائیل‌ستیزانه قابل تشخیص است که از طریق کانال‌های مختلف رسانه‌‌ای تبلیغ می‌شود.»

افزایش فشارها پس از حمله حماس

تاکنون فریدریش مرتس، رئیس اتحاد دموکرات مسیحی، کریستیان دور، رئیس فراکسیون حزب دموکرات آزاد در مجلس فدرال آلمان، پتر جنجر، شهردار کلانشهر هامبورگ، و تعداد دیگری از سیاستمداران آلمان خواستار تعطیل شدن مرکز اسلامی هامبورگ شده اند. امید نوری‌پور رئیس ایرانی‌تبار حزب سبزها نیز از این مرکز به عنوان “مهمترین شبکه جاسوسی رژیم تهران در آلمان” یاد کرده است. وی گفته است که این مرکز به ویژه علیه مخالفان جمهوری اسلامی در آلمان اطلاعات جمع‌آوری می کند.

اواخر سال ۲۰۲۲ فراکسیون احزاب ائتلافی سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات آزاد با ارائه یک طرح پارلمانی از وزارت کشور آلمان پرسیدند که آیا می‌توان مرکز اسلامی هامبورگ را به عنوان ابزار عملیات رژیم جمهوری اسلامی ایران در آلمان تعطیل کرد. بعد از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، مجلس فدرال آلمان به صورت یکپارچه خواستار اقدام وزارت کشور برای تعطیل کردن این مرکز شد.

سلیمان موسوی‌فر، معاون پیشین مرکز اسلامی هامبورگ، در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ به خاطر پشتیبانی از تظاهرات ضداسرائیلی “روز قدس” در برلین از آلمان اخراج شد. ریاست مرکز را در حال حاضر حجت الاسلام محمدهادی مفتج به عهده دارد که به باور سازمان امنیت داخلی آلمان به طور مستقیم از آیت الله خامنه ای دستور می‌گیرد.