دیوان کیفری بین‌المللی: 5 کشور خواستار تحقیق درباره جنایت‌های جنگی در فلسطین شدند

کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی جمعه 26 آبان، گفت که او درخواستی از 5 کشور برای انجام تحقیقات درباره اوضاع در سرزمین‌های فلسطینی دریافت کرده است.

به گفته کریم خان این درخواست تحقیق از سوی کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، جزایر کومور و جیبوتی ارائه شده است.هم‌اکنون دادگاه کیفری بین‌المللی عملا در حال انجام تحقیقی مستمر درباره «اوضاع در کشور فلسطین» است که موضوع بررسی جنایت‌های جنگی صورت گرفته از 13 ژوئن 2014 تاکنون را شامل می‌شود.

اسرائیل از 7 اکتبر گذشته و در پاسخ به حمله غافلگیرانه «حماس»، به‌طور بی‌وقفه با محاصره کامل نوار غزه از جمله قطع برق، سوخت، آب و غذا، ساکنان آن را تحت شدیدترین حملات و بمباران قرار داده و تاکنون با ادامه کشتار غیرنظامیان بیش از 12 هزار نفر اغلب از میان کودکان و زنان را کشته و بیش از 30 هزار غیرنظامی دیگر را زخمی کرده است که بیش از 75 درصد از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

اسرائیل با نقض قوانین جنگ و قانون بین‌المللی انسانی علاوه بر هدف گرفتن زیرساخت‌ها از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های پناهندگان و مراکز امدادرسانی در این باریکه، همچنین با تهدید ساکنان غزه صدها هزار نفر از آنها را به اجبار از شمال به جنوب نوار غزه کوچانده است.

ستاد اطلاع‌رسانی دولتی در غزه، روز جمعه در گزارشی از کشته شده 12 هزار غیرنظامی فلسطینی از جمله آنها، 5000 کودک در تهاجم اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون خبر داد.

در این گزارش همچنین آمده است که تعداد کشته شدگان از میان کادرهای پزشکی و پرستاران و تیم‌های اورژانس به 200 نفر رسیده و تاکنون بیش از 100 کارمند شاغل در نهادهای امدادرسان سازمان ملل متحد، 22 نفر از نیروهای دفاع مدنی و 51 خبرنگار کشته شده‌اند.

طبق آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی در غزه شمار مفقودان به بیش از 3750 نفر از جمله 1800 کودک رسیده که همچنان در زیر آوارهای مناطق مسکونی تخریب شده بر اثر بمباران در نوار غزه، ناپدید شده‌اند.