جوزپ بورل: تنها تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند غزه را پس از پایان جنگ اداره کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین تنها طرفی است که می‌تواند نوار غزه را پس از پایان جنگ، اداره کند. بورل شنبه 27 آبان در جریان شرکت در همایش «گفت‌وگوی منامه 2023» در بحرین افزود: «حماس از این به بعد، نمی‌تواند غزه را اداره کند.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «بنابراین چه کسی غزه را اداره خواهد کرد؟ به باور من تشکیلات خودگردان فلسطین تنها طرفی است که می‌تواند این کار را انجام دهد.»
بورل در بازدید از منطقه، جمعه در رام الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد واز اسرائیل خواست جنگ را به «انگیزه خشم»، ادامه ندهد.
از سوی دیگر ، عبدالرحیم الفرا، سفیر فلسطین در اتحادیه اروپا، پیش‌بینی کرد که این اتحادیه در نشست اضطراری وزرای خارجه خود در دوشنبه آینده، در مورد آتش‌بس بشردوستانه در غزه، موضعی یکپارچه اتخاذ کند.
الفره همچنین در مصاحبه مطبوعاتی با خبرگزاری«جهان عرب» اعلام کرد که بورل «با ایده‌هایی در مورد چگونگی حصول اجماع 27 کشور اتحادیه پیرامون دست‌کم آتش‌بس بشردوستانه، راهی منطقه شده است.»
سفیر فلسطین در اتحادیه اروپا افزود که در حال حاضر، فشار مردمی در همه کشورها، شهرها و پایتخت‌های اروپایی برای پایان دادن به جنگ، بسیار شدید است.

بایدن: تشکیلات خودگردان فلسطین باید کرانه باختری و غزه را اداره کند
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد، گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین باید در نهایت اداره غزه و کرانه باختری را دوباره به صورت یکپارچه به عهده بگیرد.
آقای بایدن در این در مقاله نوشته است: «در حالی که ما برای صلح تلاش می‌کنیم، غزه و کرانه باختری باید تحت یک ساختار حکومتی واحد، در نهایت توسط تشکیلات خودگردان فلسطین که دوباره احیا شده، اداره شوند، این در راستای تلاش‌های همگی ما در جهت راه حل ایجاد دو کشور است.»
در حمله غافلگیرانه نیروهای گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر دست‌کم ۱۲۰۰ نفر کشته شدند. ۲۴۰ نفر دیگر نیز توسط حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به گروگان گرفته شده و به نوار غزه منتقل شدند. آمریکا و کشورهای غربی حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.
این در حالی است که وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس می‌گوید از زمان آغاز حملات تلافی جویانه اسرائیل بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۵ هزار کودک کشته شده‌اند. افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه نگرانی‌های بین المللی را در خصوص عملیات نظامی اسرائیل در غزه تشدید کرده است.
رئیس جمهور آمریکا در این مطلب خود در واشینگتن پست تاکید کرده است:«راه حل تشکیل دو کشور، تنها راه برای تضمین امنیت بلندمدت مردم اسرائیل و فلسطین است.»
آقای بایدن تصریح کرده است که درگیری اخیر، مساله تشکیل دو کشور در کنار هم را بیش از هر زمان دیگری ضروری کرده است.