دبیرکل سازمان ملل: شاهد کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه هستیم


وزارت بهداشت غزه شامگاه دوشنبه بیست و نهم آبان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تعداد قربانیان غیرنظامی از ابتدای آغاز جنگ تاکنون در نوار غزه به 13300 کشته از جمله 5600 کودک افزایش یافته است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه 29 آبان تأکید کرد که تعداد کودکان کشته شده در غزه از آنچه در گزارش سازمان ملل در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه در هفت سال گذشته ذکر شده است، بیشتر شده است.

گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک افزود، در طول هفت سال گذشته گزارش‌هایی ارائه کرده است که نشان می‌دهد بیشترین تعداد کودکانی که در یک سال توسط یک جریان کشته شدند در سال 2017 یا 2018 بود که توسط طالبان بود، و دومین تعداد کودکان کشته شده که تعداد آنها 700 کودک بود به دست دولت اسد کشته شدند.

گوترش در پاسخ به این سوال که چرا برخی از اقدامات را جنایات جنگی توصیف نمی‌کند، گفت که او همیشه در صحبت درباره نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و نقض حمایت از غیرنظامیان بسیار صریح بوده است.

او همچنین افزود آنچه مهم است حقایق میدانی است نه برچسب‌هایی که طرف‌های درگیر به صورت خاص تعیین می‌کنند.

ارسال کمک‌های بشردوستانه
گوترش بار دیگر بر درخواست خود برای آتش‌بس بشردوستانه، دسترسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه، آزادی گروگان‌ها و نیاز به پایان دادن به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و تضمین حمایت از غیرنظامیان تاکید کرد.

در پاسخ به سوالی در باره اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین پس از جنگ در نوار غزه مسئولیت‌هایی را بر عهده بگیرد، گفت: «من معتقدم که تشکیلات خودگردان فلسطینی در شرایطی که حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد قادر به انجام کاری نخواهد بود و این بدان معناست که جامعه بین‌المللی باید یک مرحله انتقالی را در نظر بگیرد».

وی افزود: «فکر نمی‌کنم که حضور یک نهاد حفاظتی سازمان ملل در غزه راهگشا باشد، من معتقدم که ما نیاز به رویکردی چندجانبه داریم که در آن کشورها و احزاب مختلف همکاری کنند».

دوره انتقالی
گوترش همچنین بر اهمیت همکاری همه طرف‌ها برای آماده‌سازی شرایط برای یک دوره انتقالی که به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه می‌دهد مسئولیت‌های غزه را بر عهده بگیرد و بر اساس قاطعانه‌های سازمان ملل به سمت دستیابی به راه‌حل تشکیل دو کشوری بر اساس اصول تعیین‌شده جامعه بین‌المللی حرکت کند، تاکید کرد.

گفتنی است، وزارت آموزش و پرورش فلسطین در غزه در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک، کشته شدن بیش از 5500 کودک از جمله 3000 دانش‌آموز از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه را تایید کرد.

وزارت آموزش و پرورش فلسطین در بیانیه‌ای گفت، صحنه‌های کشتار کودکان و دانش‌آموزان مدرسه در نوار غزه فراتر از همه هنجارها و قراردادها بین‌المللی است.

در تازه‌ترین گزارش خود، وزارت بهداشت غزه شامگاه دوشنبه بیست و نهم آبان اعلام کرد تعداد قربانیان غیرنظامی از ابتدای آغاز جنگ تاکنون در نوار غزه به 13300 کشته از جمله 5600 کودک افزایش یافته است.