آتش‌بس موقت در غزه آغاز شد

آتش‌بس موقت چهار روزه در غزه پس از توافق حماس و اسرائیل، از صبح امروز جمعه سوم آذر وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، جنگنده‌های اسرائیلی به تدریج در حال ترک آسمان غزه هستند.خبرنگار العربیه همچنین گفت که با وجود آغاز آتش‌بس، آژیر در شهرک‌های اطراف نوار غزه به صدا درآمده است.

روز گذشته پس از نزدیک به 24 ساعت به تعویق افتادن آتش‌بس، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که این آتش‌بس از ساعت 7 صبح امروز به وقت محلی اجرایی می‌‌شود.

در پی مذاکرات دشوار به سرپرستی مصر، قطر و آمریکا، دولت اسرائیل و گروه «حماس» با برقراری آتش‌بس موقت و مبادله 50 اسیر اسرائیلی در ازای 150 فلسطینی بازداشتی در زندان‌های اسرائیل، موافقت کردند.

نام 300 زندانی فلسطینی در لیست وزارت دادگستری اسرائیل وارده شده و این مبادله اسرا در چند نوبت پیاپی و در پی اجرای مبادله نخست، انجام خواهد شد.

بیشتر اسامی این فهرست شامل دختران فلسطینی و همچنین جوانان زیر 19سال است که بازداشت شده و هنوز محاکمه نشده‌اند.

منابع فلسطینی پیش‌تر در گفت‌وگو با «العربیه» فاش کردند که این توافق ممکن است شامل وقفه 5 روزه و آزادی تدریجی حدود 50 اسیر اسرائیلی در ازای حدود 300 اسیر فلسطینی شود.طبق این توافق، قرار است روزانه 10 اسیر اسرائیلی در ازای 30 زندانی فلسطینی آزاد شده و این روند با ورود بیش از 300 کامیون حامل مواد غذایی، مواد پزشکی و سوخت به نوار غزه همراه شود.ارتش اسرائیل به ساکنان غزه هشدار داد «جنگ تمام نشده» و از حدود یک میلیون نفر از فلسطینی‌هایی که در هفت هفته اخیر از شمال غزه به جنوب غزه رفته بودند، خواست مبادا در فکر بازگشت به سوی بخش شمالی غزه باشند.

آویخای ادرعی، سخنگوی عرب‎‌زبان ارتش اسرائیل، تأکید کرد «وقفه در عملیات برای اهداف بشردوستانه» ایجاد شده و «موقتی است».

او افزود «بخش شمالی غزه، منطقه خطرناک جنگی است و تردد ساکنان در آن ممنوع است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دقایقی مانده به ساعت شروع «وقفه بشردوستانه»، ارتش اسرائیل تونل‌های کشف شده در زیر بیمارستان شفا در شهر غزه را منهدم کرد.

ارتش اسرائیل در روزهای گذشته خبرنگاران اسرائیلی و خارجی را به بازدید از این تونل‌ها برده بود.

یک مقام اسرائیلی: ۳۹ زندانی فلسطینی روز جمعه آزاد می‌شوند
یک مقام اسرائیلی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که طبق توافق اسرائیل با حماس، روز جمعه ۳۹ زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند.

این زندانیان فلسطینی در دو زندان دیمون و مگیدو در جنوب شرق حیفا هستند که از آنجا به زندان عوفر در جنوب رام‌الله، واقع در کرانه باختری اشغالی منتقل می‌شوند تا صلیب سرخ بررسی‌های نهایی را انجام بدهد.

سی‌ان‌ان می‌گوید که زندانیان فلسطینی سپس به گذرگاه مرزی بیتونیه منتقل می‌شوند تا از آنجا به خانه‌های خود در شهرک‌ها و روستاهای کرانه باختری بروند.

انتظار می‌رود این گروه از زندانیان فلسطینی شامل زنان و پسران نوجوان زیر ۱۸ سال باشد. ساعت دقیق آزادی آنها هنوز معلوم نیست، اما سی‌ان‌ان به نقل از مقام اسرائیلی مورد اشاره نوشت تا زمانی که گروگان‌های اسرائیلی در غزه به کشور خود باز نگردند، زندانیان فلسطینی آزاد نخواهند شد.