حمله چتربازان روسی به کرانه رودخانه دنیپر و نبردهای سنگین در شهرک صنعتی اوکراین


روسیه مدعی پیشروی نیروهایش در تمامی جبهه‌ها در اوکراین شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرک صنعتی اودیوکا اوکراین که تقریبا در محاصره کامل قرار گرفته، به آخرین کانون اصلی نبردها با روسیه تبدیل شده است. در تازه‌ترین تحولات میدانی، وزارت دفاع روسیه شنبه 11 آذر اعلام کرد که چتربازان روسی با استفاده از هواپیمای «لانست» با موفقیت به نیروهای مسلح اوکراین در ساحل راست رودخانه دنیپر در منطقه خرسون حمله کردند که در نتیجه، تعدادی از شهپادها و تجهیزات نظامی اوکراین منهدم شد.
به گزارش «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «یگان پهپادی شناسایی، وابسته به چتربازان روسی، یک فروند شناور را در ساحل راست رودخانه دنیپرو شناسایی کردند که در کار جابجایی نیرو برای پیاده‌شدن در کرانه چپ رودخانه بود.»
در ادامه بیانیه وزارت دفاع آمده است: «اپراتورها همه اهداف از جمله چندین شهپاد، یک کامیون و تعداد زیادی پرسنل و تجهیزات اوکراینی را منهدم کردند.»
روسیه تاکید کرده بود که سربازانش در تمام مناطق جبهه اوکراین در حال پیشروی هستند، اگرچه به گفته ناظران، هیچ تحرک قابل توجهی وجود ندارد.
اظهارات وزیر دفاع روسیه

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه جمعه گفت: «سربازان ما با کارآمدی و قاطعانه در حرکت هستند، و دست بالا را داشته و مناطق تحت کنترل خود را در همه جهات، گسترش می‌دهند.»
شویگو در یک جلسه توجیهی به فرماندهان ارشد نظامی افزود که سربازان روسی، «خسارات شدیدی به نیروهای مسلح اوکراین وارد می‌کنند و توانمندی رزمی آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.»
مسکو در تلاش برای محاصره و کنترل اودیوکا، سربازان و تجهیزات خود را به این شهر صنعتی گسیل می‌کند.
به گفته تحلیلگران، نیروهای مسکو با تحمل خسارات هنگفت جانی، دستاوردهای تدریجی را رقم زدند در حالی که اوکراین تأکید دارد که نیروهایش به دفع حملات روسیه، ادامه می‌دهند
اودیوکا که قبلاً حدود 30000 نفر جمعیت داشت، از سال 2014 در خط مقدم قرار داشت و بخشی از منطقه دونتسک است که کرملین الحاق آن به همراه سه منطقه دیگر به خاک خود را اعلام کرده است.
این شهرک صنعتی در سال 2014 به دست جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه افتاد و اوکراین طی 9 سال گذشته، بنیه دفاعی این شهرک را با ایجاد سنگرهایی برای محافظت از آن، تقویت می‌کند.
پیشروی عمده کی‌یف

کی‌یف ماه گذشته اعلام کرد که نیروهای روسی را چند کیلومتر از سواحل رودخانه دنیپر عقب رانده است که در صورت تایید این ادعا، اولین پیشروی بزرگ در بیش از 12 ماه گذشته خواهد بود.
اوکراین در برابر ابراز دودلی شرکای غربی خود، سعی دارد قبل از فرارسیدن زمستان سخت دیگر و نگرانی زیاد بابت تامین کمک‌ها، چاره‌اندیشی کند زیرا زیرساخت‌های انرژی اوکراین سال گذشته در اثر حملات روسیه به شدت آسیب دید و میلیون‌ها نفر در تاریکی و سرما فرو رفتند.