خودداری سازمان‌های فلسطینی از دیدار با دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی

محمود عباس در دیدار با دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی از او خواست تا درباره عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه و همچنین اقدامات آن در کرانه باختری اشغالی تحقیق کند.گروه‌های حقوق بشری فلسطینی، شنبه 11 آذر، از دیدار با کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی خودداری و او را به برخورد نابرابر با اتهامات متقابل نقض حقوق بشر بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها متهم کردند.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی، به دنبال درخواست گروهی به نمایندگی از خانواده‌های کشته‌شدگان حمله 7 اکتبر به اسرائیل و کرانه باختری اشغالی سفر کرده است، اما با مقامات فلسطینی در رام‌الله نیز دیدار کرد.

اما فعالان فلسطینی، در این‌باره گفتند که آنها از ملاقات با خان به این دلیل خودداری کردند که او برخورد نابرابری با مسائل فلسطین و اسرائیل دارد.

عمار الدویک، مدیرکل کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: ما به عنوان سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی تصمیم گرفتیم با خان دیدار نکنیم.

الدویک، در این باره افزود: «به نظر من نحوه انجام این دیدار نشان می‌دهد که جناب خان به صورت مستقل و حرفه‌ای کار خود را پیش نمی‌برد».

دو طرف متخاصم اسرائیلی و فلسطینی از زمانی که نیروهای حماس در هفتم اکتبر گذشته طی عملیات نفوذی به چندین شهرک اسرائیلی در اطراف نوار غزه حمله کردند، اتهامات ارتکاب جنایات جنگی و نقض حقوق بشر را رد و بدل می‌کنند.

به گفته مقامات اسرائیلی حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر به کشته شدن 1200 اسرائیلی و به گروگان گرفتن حدوداً 240 نفر دیگر منجر شده است.

اسرائیل در پاسخ به حمله حماس، ضمن محاصره کامل نوار غزه، حملات هوایی و تهاجم زمینی را به این باریکه انجام داد که پس از هفته‌ها تاکنون به کشته شدن بیش از 15000 نفر منجر شده است.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی، پس از دریافت دعوتنامه از سوی خانواده اسرای اسرائیلی در اسرائیل به سر می‌برد. او قرار است با برخی از اعضای خانواده‌ها و وکلای آنها دیدار کند.

کریم خان، شنبه 11 آذر، همچنین با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کرد.

در همین راستا، خبرگزاری «وفا» فلسطین، گزارش داد که عباس از خان خواسته است تا عملیات اسرائیل در نوار غزه و همچنین اقدامات آن در کرانه باختری اشغالی تحقیق کند.