احمد وحیدی : خطر فرونشست‌ها جدّی است در صورت نیاز باید از خارج کمک بگیریم

پاسدار احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، خطر فرونشست‌های زمین در کشور به ویژه در اصفهان را بسیار جدّی خواند و برای مقابله با آن حتا خواستار کمک از مراکز بین‌المللی شد. احمد وحیدی این سخنان را در نشست امروز یکشنبه دوازده آذرماه در ستاد ملی هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در وزارت کشور ایراد کرد.او گفت : باید از هم‌اکنون خود را برای مقابله با فرونشست زمین در کشور آماده کرد و “اگر توان علمی کافی در کشور” برای پیشگیری از این خطر وجود ندارد باید “از توان مراکز بین‌المللی استفاده شود.”

احمد وحیدی در ادامه اعتراف کرد که کلیه اقداماتی که تاکنون برای پیشگیری از این خطر در کشور صورت گرفته ناکافی بوده در حالی که مقابله با این بحران نیازمند اقدام‌های پیشگیرانۀ سریع و انتصاب افراد شایسته برای مدیریت خود بحران است.

در فروردین ماه گذشته علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با استناد به نتایج آخرین مطالعات گفته بود که “حدود چهل میلیون نفر معادل ٤٩ درصد جمعیت کشور در پهنه‌بندی فرونشست زمین زندگی می‌کنند” که این خود حدود ده درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

او همچنین گفته بود که وسیعترین پهنۀ فرونشست زمین در خراسان رضوی قرار دارد، اما، اصفهان از نظر تعداد شهرها و میزان بافت فرسوده در پهنه‌بندی فرونشست زمین رُتبۀ نخست را داراست.

علی بیت اللهی همچنین گفته بود که از مجموع ۱٤٤٠ شهر کشور، ٣۸٠ شهر به شمول بسیاری از کلانشهرها با خطر جدّی فرونشست‌های زمین روبرو هستند. برای نمونه او گفته بود که فرونشست‌ها حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در محدودۀ کلانشهر اصفهان و اطراف آن تهدید می‌کنند. وی تصریح کرده بود که در اصفهان ۳۲۸ مسجد و بیمارستان، ۲۵۸ مدرسه، ۱۹ مرکز فرهنگی و ۹ هزار و ۳۷۴ پل در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.

علی بیت‌اللهی ضمن تاکید بر اهمیت جریان دائمی زاینده‌رود برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در اصفهان گفته بود: زمانی که جریان آب این رودخانه قطع می‌شود، ۲.۵ متر سطح آب پایین می‌رود و خطر فرونشست تشدید می‌شود.