نامه تهدیدآمیز اوربان برای حذف موضوع عضویت اوکراین از نشست سران اتحادیه اروپا

مجارستان از نزدیک‌ترین کشورها به روسیه در میان اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

نخست‌وزیر مجارستان در نامه‌ای تهدیدآمیز به رئیس شورای اروپا خواستار حذف موضوع عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در نشست هفته آینده سران این اتحادیه شد.

ویکتور اوربان روز دوشنبه در این نامه خطاب به شارل میشل که ریاست اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل را برعهده خواهد داشت، همچنین نسبت به بررسی موضوع میلیاردها دلار بودجه برای اوکراین در این اجلاس هشدار داد و تهدید کرد که هر دو موضوع محکوم به شکست است.

او از آقای میشل خواست تا برای تصمیم‌گیری در شورای اروپا در مورد این موضوعات در ماه دسامبر تلاش نکند، زیرا به عقیده‌اش در این زمینه‌ها اجماع وجود ندارد.

با این حال، نخست‌وزیر مجارستان صریحا نگفته که این کشور در صورت هرگونه تصمیم‌گیری درباره اوکراین در اجلاس سران اتحادیه اروپا، آن را وتو خواهد کرد یا نه.

نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد که پیش از بررسی مسئله عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، یک «مذاکرات استراتژیک» درباره رویکرد و سیاست‌های کلی در قبال اوکراین ضرورت دارد و هرگونه اجبار در این زمینه می‌تواند وحدت اتحادیه اروپا را از بین ببرد.

این نامه، دومین نامه اوربان به رئیس شورای اروپا طی هفته‌های اخیر درباره عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

موضوع عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یکی از حساس‌ترین موضوعات در این اتحادیه است و پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیوستن احتمالی کی‌یف به این اتحادیه را نیازمند چند دهه زمان دانسته است.

مجارستان بارها اعلام کرده که مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است و همچنین با ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی اتحادیه اروپا به اوکراین مخالف است.

طی ماه‌های گذشته اتحادیه اروپا مصرانه از مجارستان خواسته است که از حق وتوی خود برای جلوگیری از ورود اوکراین به اتحادیه اروپا استفاده نکند؛ اما آقای اوربان می‌گوید اوکراین شرایط لازم برای عضویت در این اتحادیه را ندارد.

هنوز رئیس شورای اروپا به نامه اخیر اوربان واکنشی نشان نداده است.

کمیسیون اروپا یک بسته ۵۰ میلیارد یورویی برای کمک به اوکراین در نظر گرفته است.
نمایی از کنگره ایالات متحده آمریکا

برخی رسانه‌های اروپایی نوشتند که نامه اوبان، نگرانی‌های اوکراین را درباره تداوم کمک غرب به کی‌‌یف افزایش می‌دهد، زیرا وعده کمک ۶۱ میلیارد دلاری کاخ سفید به اوکراین نیز هنوز در کنگره آمریکا منتظر تصمیم‌گیری است.