نگرانی سازمان ملل از “افزایش سریع” شمار قربانیان غیرنظامی در غزه

سازمان ملل گسترش عملیات نظامی اسرائیل در جنوب غزه را نگران‌کننده دانسته و هشدار داد شمار تلفات غیرنظامی “به طور قابل توجهی رو به افزایش” بوده است. این نهاد نسبت به شرایط نامناسب آوارگان فلسطینی در رفح هشدار داده است.

فلسطینی‌ها در تلاش رساندن خود به مکان‌های امن هستند

در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نیروهای گروه تروریستی حماس با عبور از موانع مرزی از نوار غزه وارد خاک اسرائیل شدند. در این حمله بیش از ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل که بخش عمده آنها غیرنظامی بودند جان باختند. حماس حدود ۲۴۰ نفر را نیز به گروگان گرفت و در باریکه غزه اسیر کرد.

اسرائیل پس از حمله حماس اعلام وضعیت جنگی کرد و با حملات سنگین هوایی و زمینی دست به تعقیب و مجازات عاملان این جنایت زد. این کشور هدف عملیات خود را نابودی کامل ساختارهای نظامی حماس و به زیر کشیدن این گروه تروریستی از قدرت سیاسی در باریکه غزه اعلام کرد. تا کنون حدود یک میلیون نفر از ساکنان شمال غزه به مناطق جنوبی گریخته‌اند. به گفته مقام‌های سازمان ملل متحد هزاران نفر در نوار غزه کشته شده‌اند. دویچه وله فارسی در این مجموعه خبری تحولات در منطقه را دنبال کرده و به اطلاع کاربران خود می‌رساند.

امیر قطر از انفعال “شر‌م‌آور” در قبال جنگ غزه انتقاد کرد

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر، روز سه‌شنبه (۱۴ آذر) در نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اسرائیل را به بازگشت به میز مذاکره درباره جنگ غزه وادار کند. به گزارش خبرگزاری رویترز او گفت: «برای جامعه جهانی شرم‌آور است که اجازه دهد این جنایت شنیع برای نزدیک به دو ماه ادامه یابد که طی آن کشتار سیستماتیک و عمدی غیرنظامیان بیگناه از جمله زنان و کودکان ادامه دارد.»

امیر قطر افزود، “برقراری وقفه در نبرد جایگزینی برای یک آتش‌بس کامل به شمار نمی‌رود و اسرائیل باید بفهمد که دوران اشغالگری به پایان رسیده است”.

قطر در کنار جمهوری اسلامی یکی از حامیان اصلی حماس است و شماری از سران بلندپاییه این گروه تروریستی از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه، پایتخت قطر اقامت دارند. این کشور در هماهنگی با آمریکا مذکرات بین اسرائیل و حماس بر سر آزاد کردن گروگان‌ها را هدایت کرده است.

پوتین به امارات و عربستان سعودی سفر می‌کند

کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین برای گفت‌وگو در مورد جنگ اسرائیل و غزه روز چهارشنبه (۱۵ آذر) به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر خواهد کرد. یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه با اعلام خبر و بدون اشاره به تاریخ دقیق سفر پوتین، گفته بود: «امیدوارم این مذاکرات که ما آن را فوق‌العاده مهم می‌دانیم، بسیار سودمند باشند.»

روسیه در تلاش است تا نقش خود را به عنوان میانجی در مناقشه خاورمیانه پررنگ‌تر کند. طبق اعلان کرملین پوتین قرار است روز پنج‌شنبه در مسکو با ابراهیم رئیسی‌، رئیس‌جمهور ایران، دیدار و گفت‌وگو کند.

به نوشته خبرگزاری فارس “رایزنی در خصوص مسائل دوجانبه از جمله تعاملات اقتصادی و نیز گفت‌وگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه” از جمله موضوعات محوری این سفر یک روزه خواهند بود.

گزارش شاهدان عینی از پیشروی تانک‌های اسرائیل به سمت بیمارستان کمال عدوان

شبکه خبری “سی‌ان‌ان” با استناد به اظهارات خبرنگاران حاضر در محل گزارش داده که وضعیت در بیمارستان “کمال عدوان” در شمال غزه با پیشروی نیروهای اسرائیلی به سمت این مرکز رو به وخامت گذاشته است.

محمود الصباح، خبرنگار، با ارسال یک پیام صوتی به سی‌ان‌ان وضعیت در این بیمارستان را “بسیار خطرناک” توصیف کرده و گفته “تیراندازی‌های شدیدی” در جریان است. به گفته او تانک‌های و خودروهای زرهی اسرائیل به سمت این بیمارستان در حال حرکت‌ هستند و فاصله کمی با این مرکز دارند. به نوشته سی‌ان‌ان در یک ویدئوی ارسالی ۳۰ ثانیه‌ای صداهای ممتد تیراندازی و انفجار شنیده می‌شده‌اند.

یک خبرنگار دیگر نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفته که کل شبکه درمانی در این بیمارستان از کار افتاده است و زخمی‌شدگان جان خود را از دست می‌دهند.

سی‌ان‌ان قادر به راستی‌آزمایی شمار تلفات در این بیمارستان نبوده است. پیش‌تر شمار نامعلومی از آوارگان فلسطینی در این بیمارستان پناه گرفته بودند.

نگرانی سازمان ملل از “افزایش سریع” شمار قربانیان غیرنظامی در غزه

سازمان ملل گسترش عملیات نظامی اسرائیل در جنوب غزه را نگران‌کننده دانسته و هشدار داد شمار تلفات غیرنظامیان “به طور قابل توجهی رو به افزایش” بوده است.

فیلیپ لازارینی، کمیسر “انروا”، آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینیان، روز سه‌شنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر) گفت غیرنظامیان در غزه، از جمله زنان، کودکان، سالمندان و افراد دچار معلولیت قربانیان اصلی این جنگ هستند. او با اشاره به از سرگیری عملیات نظامی اسرائیل پس از پایان وقفه چند روزه و گسترش آن به جنوب این باریکه گفت “وحشت چند هفته گذشته در حال تکرار است”.

به گفته این مقام سازمان ملل پس از صدور دستور دیگری مبنی بر انتقال غیرنظامیان از خان یونس به رفح، ارتش اسرائیل بمباران هوایی را از سر گرفته است. لازارینی در بیانیه خود اضافه کرد، صدور این دستور موجب شده تا موجی از “وحشت، ناآرامی و ترس” میان آوارگان گسترش یابد.

دست‌کم ۶۰ هزار نفر دیگر مجبور شده‌اند تا به پناهگاه‌های آنروا که پیش از این نیز ظرفیت آنان پر شده بود، نقل مکان کنند.

سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به شرایط آوارگان در پناهگاه‌ها اعلام کرده وضعیت نامناسب بهداشتی موجب شیوع شماری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های تنفسی شده است.

اسرائیل چندین مقر حماس در جبلیه را بمباران کرد

ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه (۱۳ آذر) چندین مقر حماس واقع در جبلیه را بمباران کرد. نیروهای دفاعی اسرائیل در بیانیه‌ای با “موفقیت‌آمیز” خواندن این حملات اعلام کرد در این عملیات که به طور مشترک توسط ارتش و شین‌بت (آژانس امنیت اسرائیل) اجرا شد، زیرساخت‌های متعلق به حماس تخریب شده و سربازان اسرائیلی تسلیحات، نقشه‌ها و تجهیزات نظارتی را کشف کردند.

در بیانیه ارتش همچنین ذکر شده مع نیروهای هوایی اسرائیل به همراه تیپ چتربازان اهدافی را در غزه که نیروهای “نخبه”، عضوی از گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) از آنجا فعالیت داشتند، بمباران کردند. به گفته ارتش نیروی دریایی اسرائیل نیز برای کمک به نیروهای زمینی چندین هدف متعلق به حماس را در نوار غزه مورد حمله قرار داد.

ارتش اسرائیل حملات به خان یونس را تشدید کرد

رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه (۱۴ آذر) گزارش دادند ارتش این کشور اهدافی را در نزدیکی خان‌ یونس، در جنوب غزه هدف قرار داده است. روزنامه “تایمز اسرائیل” به نقل از منابع فلسطینی گزارش داد نیروهای اسرائیلی بمباران شدید اهدافی را در این شهر که به گفته اسرائیل با حماس مرتبط هستند، آغاز کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه پیش از آن نیز چند تانک اسرائیلی که به سمت جنوب غزه پیشروی کرده بودند، در نزدیکی خان یونس مشاهده شده‌اند. شاهدان عینی همچنین حضور نفربرهای زرهی و چندین دستگاه بولدوزر را در این منطقه گزارش کرده‌اند.

ارتش اسرائیل یکشنبه گذشته اعلام کرده بود حملات خود را که تا پیش از این بر شمال غزه متمرکز بود، به کل این باریکه گسترش خواهد داد.

کمیسر اتحادیه اروپا نسبت به افزایش خطر وقوع حملات تروریستی هشدار داد

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در نشست وزرای امور داخلی این اتحادیه گفت: «با توجه به جنگ اسرائیل و حماس و دو قطبی شدن جامعه اروپا ناشی از این واقعه و همچنین در پیش رو بودن تعطیلات [کریسمس و سال نوی میلادی] خطر بزرگ وقوع حملات تروریستی اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.»

او با اشاره به حملات تروریستی اخیر از جمله حمله یک مهاجم افراطی با چاقو به گردشگردان در پاریس، اعلام کرد اتحادیه اروپا برای “محافظت بیشتر از جمله از مکان‌های مذهبی” ۳۰ میلیون یوروی دیگر بودجه اختصاص خواهد داد.

وزرای امور داخلی اتحادیه اروپا قرار است در نشست خود در بروکسل در مورد مسائل امنیتی با توجه به جنگ خاورمیانه و اوکراین رایزنی و گفت‌وگو کنند. اصلاحات قوانین مهاجرتی و پناهجویی از جمله دیگر موضوعاتی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

آمریکا: حماس از افشاگری گروگان‌های زن واهمه دارد

در پی انتشار گزارش‌های متعدد در رابطه با اعمال خشونت جنسی علیه گروگان‌های زن توسط حماس، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور “هیچ دلیلی برای شک” در صحت این گزارش‌ها ندارد. او به خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که حماس نمی‌خواهد زنانی را که گروگان گرفته، آزاد کند و دلیلی که وقفه در نبرد ادامه نیافت، این است که حماس نمی‌خواهد این زنان بتوانند درباره اتفاقاتی که در زمان اسارت برای‌شان رخ داده، صحبت کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه میلر با اشاره به حساسیت‌های اخلاقی در بحث رفتار با اسرا، از ارائه جزئیات بیشتر در رابطه با خشونت‌های اعمال‌شده بر گروگان‌های زن خودداری کرد.

پلیس اسرائیل همچنان در حال بررسی شواهد خشونت جنسی در جریان حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر است. یک افسر ارشد پلیس اخیرا به پارلمان اسرائیل گفت در این رابطه بیش از ۱۵۰۰ شهادت‌نامه جمع‌آوری شده است که در آن‌ها اتهاماتی شامل تجاوز گروهی نیروهای حماس به زنان و مثله کردن قربانیان مطرح شده‌اند.

به گفته میلر اسرائیل “به طور کامل” آمریکا را در جریان یافته‌های خود در مورد حمله ۷ اکتبر قرار داده است، هر چند مقامات آمریکایی به دلیل عدم حضور در محل، نتوانسته‌اند ارزیابی‌های مستقلی انجام دهند.

حماس روز دوشنبه در بیانیه‌ای اتهامات تجاوز جنسی و خشونت جنسی را “دروغ‌های بی‌اساس” خوانده و تکذیب کرد.

وال استریت ژورنال: اسرائیل قصد دارد تونل‌های حماس را با آب دریا پر کند

روزنامه “وال‌ استریت ژورنال” به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد اسرائیل ظاهرا قصد دارد تونل‌های زیرزمینی حماس در نوار غزه را با پمپاژ آب از دریای مدیترانه تخریب کند. طبق این گزارش اسرائیلی سیستمی را با استفاده از پمپ‌های بزرگ مونتاژ کرده که می‌تواند آب را از دریا کشیده و شبکه تونلی گسترده حماس را پر کند.

طبق این گزارش اسرائیل اوایل ماه نوامبر در مورد این طرح با آمریکا مشورت کرده، اما هنوز تصمیمی نهایی برای اجرایی کردن آن گرفته نشده است.

این منابع آگاه گفته‌اند نیروهای اسرائیلی اواسط ماه نوامبر دستکم پنج پمپ آب بزرگ را در نزدیکی اردوگاه “شطی” در شهر غزه نصب کرده‌اند که می‌توانند با پمپاژ آب از دریای مدیترانه، هزاران متر مکعب آب در ساعت را داخل تونل‌ها هدایت‌ کرده و آنها را پر کنند.

به گفته این مقامات این تاکتیک از یک سو می‌تواند منجر به تخریب سیستم تونل‌های زیرزمینی حماس و از میان رفتن مخفی‌گاه‌های این گروه شود، اما از سوی دیگر خطری برای شبکه تأمین آب نوار غزه به شمار می‌رود.

ارتش اسرائیل گفته است، از زمان آغاز درگیری‌ها در نوار غزه، بیش از ۸۰۰ تونل زیرزمینی متعلق به حماس کشف شده‌اند. مقامات اسرائیلی یکشنبه گذشته اعلام کردند از این تعداد ۵۰۰ تونل تا کنون تخریب شده‌اند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل اخبار منتشره مبنی بر قطع مجدد خدمات ارتباطی در نوار غزه را تکذیب کرد.

جاناتان کونریکوس در مصاحبه‌ای با شبکه‌ خبری “سی‌ان‌ان” مدعی شد که او لحظاتی پیش از انجام این گفت‌وگو، پخش زنده هواداران پروپاگاندای فلسطینیان را در شبکه اجتماعی “تیک‌تاک” مشاهده کرده است. خبرنگار سی‌ان‌ان در پاسخ به ادعا خطاب به این مقام اسرائیلی گفت که این شبکه تلویزیونی به دلیل “خاموشی” قادر نشده تا مصاحبه‌ای با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، انجام دهد. کونریکوس در مخالفت با این اظهارات گفت که شبکه‌های ارتباطی در غزه ممکن است بی‌نقص نباشند، اما “خاموشی وجود ندارد”.

روز دوشنبه (۴ دسامبر / ۱۳ آذر) شرکت فلسطینی “پالتل” مستقر در کرانه باختری از بروز “اختلال کامل در خدمات ارتباطی در شهر غزه و شمال نوار غزه” خبر داده بود. از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، شبکه‌های ارتباطی در نوار غزه بارها قطع شده است. تماس با جهان خارج تنها با تلفن‌های همراه ماهواره‌ای و گاه از ساختمان‌های بلند در جنوب نوار غزه با سیم کارت‌های اسرائیلی امکان‌پذیر بوده است.

افسران اسرائیلی: هر جنگجوی حماس که کشته می‌شود دو غیرنظامی نیز جان می‌بازند

دو افسر بلندپایه نیروهای دفاعی اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشتند به ازای هر جنگجوی حماس که در عملیات نظامی این کشور در غزه هدف قرار می‌گیرد، دو غیرنظامی کشته‌ می‌شوند. یکی از این دو مقام که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با خبرنگاران گفت هر چند “این تناسب خوب نیست” اما استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی بخشی از “استراتژی اصلی حماس” به شمار می‌رود.

یکی از این افسران در پاسخ به پرسشی در رابطه با کشته‌شدن پنج هزار جنگجوی حماس، این تعداد را “کم و بیش دقیق” خواند.

وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفته بود ارتش این کشور تا کنون “هزاران تروریست” را کشته است. مقامات نظامی اسرائیل به طور رسمی آماری از کشته‌شدگان منتشر نکرده‌اند. اداره بهداشت فلسطینی در نوار غزه که حماس آن را اداره می‌کند، اعلام کرده تا کنون ۱۵ هزار و ۸۹۹ فلسطینی در جریان عملیات نظامی اسرائیل در واکنش به حمله حماس در ۷ اکتبر، کشته شده‌اند.

در این آمارها مشخص نشده چه تعداد از کشته‌شدگان غیرنظامی و چه تعداد شبه‌نظامی بوده‌اند.

سازمان ملل: ده‌ها هزار آواره فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز سه‌شنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر) اعلام کرد در دو روز گذشته ده‌ها هزار آواره فلسطینی وارد رفح شده‌اند. در بیانیه این نهاد آمده است: «با توجه به اینکه پناهگاه‌ها در شهر رفح بسیار فراتر از ظرفیت خود پر شده‌اند، اکثر آوارگان تازه‌وارد در خیابان‌ها و محوطه‌های خالی در سطح شهر چادر زده و سرپناه‌های موقت برپا کرده‌اند.»

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرده بود که عملیات زمینی خود را به تمام غزه گسترش خواهد داد.

سازمان ملل در بیانیه‌ای با هشدار در مورد شیوع بیماری در پناهگاه‌ها گفت از حدود ۱.۸ میلیون آواره در سراسر غزه تقریبا یک میلیون نفر در ۹۹ مرکز متعلق به “انروا” (آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) از جمله در خان یونس و رفح پناه گرفته‌‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: «به دلیل ازدحام و شرایط نامناسب بهداشتی در پناهگاه‌های انروا در جنوب غزه، برخی بیماری‌های مسری نظیر اسهال، عفونت‌های حاد تنفسی، عفونت‌های پوستی افزایش قابل توجهی داشته و مواردی نظیر شیوع شپش مشاهده شده است.»

این نهاد روز دوشنبه گفته بود که گزارش‌هایی مبنی بر شیوع هپاتیت در پناهگاه‌ها در نوار غزه دریافت کرده است.