هشدار اتحادیه اروپا درباره تشدید خطر تروریسم

ایلوا جوهانسون، وزیر امور داخله اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه در دوران تعطیلات کریسمس و سال نوی پیش رو با «خطر عظیم» حملات تروریستی اسلامگرایانه مواجه خواهد بود.

به گزارش «یورنیوز»، جوهانسون، سه‌شنبه چهاردهم آذر گفت: «جنگ اسرائیل و حماس، که جوامع اروپایی را دوقطبی کرده است، در فصل تعطیلات پیش رو خطر بزرگی برای حملات تروریستی در اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند.»وزیر امور داخله اتحادیه اروپا ارزیابی خود را بر اساس افزایش شدید تبلیغات افراط‌گرایانه آنلاین و همچنین افزایش تهدید تروریستی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه بلژیک و فرانسه، انجام داده است.

فرناندو گراند مارلاسکا، وزیر کشور اسپانیا، که دولتش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در این باره گفت: «در یک موقعیت حساس بین‌المللی هستیم که وضعیت خاورمیانه می‌تواند تنش‌ها، قطبی شدن جامعه، و تروریسم را تشدید کند.»

به گفته یورونیوز، نگرانی‌ها در اروپا در قبال تروریسم با انگیزه‌های افراطی مذهبی به ویژه از زمانی افزایش یافت که یک فرد رادیکال اسلامگرا در نزدیکی برج ایفل پاریس یک توریست آلمانی-فیلیپینی را با چاقو کشت و دو نفر دیگر را با تبر مجروح کرد.

در سال‌های 2016 و 2018 بازارهای کریسمس برلین و استراسبورگ به صحنه حملات تروریستی مرگبار بدل شدند. مقامات آلمانی پنج‌شنبه پیش پسری 15 ساله و همدست ادعایی وی را به ظن برنامه‌ریزی برای حمله انتحاری به سبک «داعش» به یک بازار کریسمس در این کشور دستگیر کردند.

به گفته یورونیوز، از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر و حمله متقابل اسرائیل به نوار غزه، مقامات اروپایی نگران این هستند که درگیری‌ها در خاورمیانه به قلمرو اتحادیه اروپا سرریز کند. بنابراین کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه حضور پلیس را در اطراف مکان‌های عبادی یهودیان و مسلمانان افزایش داده‌اند.

وزیر امور داخله اتحادیه اروپا متعهد شد 30 میلیون یورو بودجه اضافه برای حمایت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور محافظت از مکان‌های مذهبی و سایر فضاهای عمومی اختصاص دهد.