رسانه‌ها در ایران از انصراف گسترده مردم از طرح‌های خرید خودرو خبر دادند

روزنامه اعتماد خبر از انصراف گسترده مردم از طرح‌های خرید خودرو داد. خبرگزاری ایسنا پیش از این در گزارشی «بالا رفتن قیمت کارخانه‌ای خودروها» به ‌دنبال «ارتقا یافتگی و افزوده شدن آپشن» را از عوامل افزایش قابل توجه انصراف شهروندان از خریدن خودرو از کارخانه‌ها دانسته بود.

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو روز ۲۳ آذر به اعتماد گفت انصراف مردم از این طرح‌ها چندان هم عجیب نیست چون کارشناسان قبلا پیش‌بینی کرده بودند اگر قیمت کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود، صف‌ها هم یک‌باره محو خواهند شد.

او چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را ناروشن خواند و گفت امید به سودآوری در بازار خودرو کمتر از گذشته شده است.

ایسنا روز ۱۶ آذر در گزارشی با بررسی سایت‌های معاملاتی نوشت که تعداد زیادی از مشتریان خودروسازان قصد فروش حواله‌های خود را دارند؛ هر چند که این اقدام غیرقانونی است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای تیر سال جاری، مصوبه استانداردهای ٨۵گانه، صدور مجوز شماره‌گذاری تمام محصولات خودروسازان را منوط به رعایت آن کرد. به همین دلیل خودروسازان باید تعدادی از محصولاتشان را که پیش‌فروش هم کرده بودند، ارتقا می‌دادند. در همین راستا آپشن‌هایی به محصولات اضافه یا تغییراتی در موتور، گیربکس و سایر اجزای خودرو ایجاد شد تا به نسخه بالاتر تبدیل شوند.

ارتقای محصولات، قیمت آن‌ها را تا ١٠٠ میلیون تومان و بیشتر، حتی در مورد پیش‌فروش‌ها افزایش داد.

موضوعی که به گفته ایسنا، سبب نارضایتی عده زیادی از مشتریان شده است چرا که بسیاری از آنان توان پرداخت این مابه‌التفاوت و مبلغ اضافی را ندارند. خودروسازان نیز هیچ راه‌حلی از جمله طرح تبادل یعنی ارائه خودروی جایگزین با قیمتی در سطح قیمت خودروی اولیه مشتری، پیش پای آنان نمی‌گذارند.

این مساله باعث شده تا شمار زیادی از مشتریان در اقدامی غیر‌قانونی، حواله خودروی خود را حتی زیر قیمت برای فروش عرضه کنند.

کاکایی در همین زمینه به اعتماد گفت بازار خودرو با عرضه زیاد و تقاضای محدود مواجه شده است.

به گفته او، مصرف داخلی خودرو در کشور بین ۷۰۰ هزار تا هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال است و دولت در حالی به دلایل مختلف روی افزایش تولید و واردات خودرو متمرکز شده که برایش مشتری داخلی وجود ندارد.

این کارشناس خودرو یادآور شد در پنج سال اخیر بین یک تا یک‌و‌نیم میلیون خودرو در انبارها و پارکینگ‌ها پارک شده‌اند.

کاکایی از بروز رکودی عمیق در بازار خودروی ایران از اردیبهشت سال جاری خبر داد که به تدریج در حال افزایش است.

او پیش‌بینی کرد تا شش ماه آینده بازار خودرو همچنان راکد باشد زیرا: «هزینه‌ها و قیمت‌ها نسبت به درآمد مردم بسیار بالاتر بوده و وضعیت عامه مردم و مصرف‌کنندگان بسیار بدتر از قبل شده است.»

علاوه بر وضعیت اقتصادی نامناسب، در سال‌های گذشته اختلاس شرکت‌های لیزینگ و فروش خودرو، بسیاری از شهروندان را از خرید خودروهای پیش‌فروش داخلی منصرف کرده است.

بسیاری از مال‌باختگان خودرویی از جمله طلبکاران شرکت «رضایت خودرو طراوت نوین» طی ماه‌های گذشته در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

اعتراض آنان به اختلاس ۳۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت پیش‌فروش خودرو از دست‌کم ۳۸ هزار مال‌باخته در سراسر ایران است.