مقام بلند‌پایه تشکیلات خودگردان فلسطینی‌: حماس پس از جنگ باید در همه سیاست‌های خود بازنگری کند

یک مقام بلند‌پایه تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید کرد بلافاصله پس از پایان جنگ در غزه، همه جناح‌های فلسطینی از جمله حماس، باید شکست سیاست‌های خود را بپذیرند و مسیر دستیابی به آزادی مردم فلسطینی‌ را مورد بازنگری قرار دهند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی از قول حسین الشیخ نوشت، جنگ در غزه پس از حملات هفتم اکتبر به اسرائیل به این معنی است که حماس باید در «همه سیاست‌ها و روش‌های خود» بازنگری کند و پس از فروکش کردن جنگ «ارزیابی جدی و صادقانه‌ای» را انجام دهد.

حسین شیخ، ۶۳ ساله، به عنوان دبیرکل کمیته اجرایی «سازمان آزادیبخش فلسطین» که ریاست آن را محمود عباس بر عهده دارد، توسط برخی به عنوان جانشین بالقوه عباس در این سازمان خوانده می‌شود.

این اولین باری است که یک رهبر ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین، از زمان حملات هفتم اکتبر به‌طور علنی رویکرد حماس را مورد نکوهش قرار می‌دهد.

حسین شیخ در یک گفت‌وگوی کم‌سابقه با رویترز که روز شنبه در شهر رام‌الله کرانه باختری انجام شد، هشدار داد که مسیر سیاسی تحت توافقنامه صلح اسلو در حال فروپاشی است و به جاه‌طلبی فلسطینی‌ها برای ایجاد یک کشور فلسطینی در مرزهای پیش از ۱۹۶۷، پاسخ نخواهد داد.

همزمان حسین شیخ و محمود عباس روز جمعه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در رام‌الله دیدار کردند. شیخ به رویترز گفت یک تلاش بین‌المللی جدید برای متقاعد کردن اسرائیل به یک راه حل جامع که شامل کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی می‌شود، لازم است.

نخست وزیر اسرائیل روز شنبه در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو درباره تصمیمش برای «بازی ندادن» تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره غزه بعد از پایان جنگ با حماس گفت: «دیدگاه‌ها درباره نقش این تشکیلات در اداره غزه متفاوت است، اما من راه جلوگیری از دخالت تشکیلات خودگردان در اداره غزه را پیدا خواهم کرد.»

بنیامین نتانیاهو اضافه کرد: «فلسطینی‌ها می‌توانند تمام حقوق اداره زندگی خود را داشته باشند، اما به هیچ یک از حقوق حاکمیتی که زندگی ما و مردم اسرائیل را به خطر بیندازد، دست نخواهند یافت.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس کنترل کرانه باختری را بر عهده دارد.