اتحادیه اروپا صنعت الماس و بیش از ۱۴۰ مقام دولتی و موسسه روسیه را تحریم کرد

از روز اول ژانویه واردات الماس طبیعی و مصنوعی غیرصنعتی و همچنین الماس جواهراتی روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود
از روز اول ژانویه واردات الماس طبیعی و مصنوعی غیرصنعتی و همچنین الماس جواهراتی روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۷ آذر اعلام کرد که در بسته جدید تحریم‌های خود علیه روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، صنعت پرسود الماس، بیش از ۱۴۰ مقام دولتی و موسسه را تحریم کرده و نقطه ضعف‌های قانونی مجازات‌های قبلی را که روسیه با استفاده از آن‌ها تحریم‌ها را دور می‌زد برطرف کرده است.

این دوازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه از آغاز تهاجم نظامی آن کشور علیه اوکراین است.

کمیسیون اروپا گفت مجازات‌های جدید «باهدف گرفتن عرصه‌های مهم اقتصاد روسیه و دشوارتر کردن گریز از تحریم‌ها به توانایی آن کشور برای ادامه جنگ ضربه بزرگی خواهد زد.»

براساس این تصمیم، از روز اول ژانویه ۲۰۲۴ واردات الماس طبیعی و مصنوعی غیرصنعتی و همچنین الماس جواهراتی روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود.

این تحریم، الماس‌های محصول داخلی روسیه، الماس‌‌های محصول روسیه که در کشورهای دیگر فرآوری می‌شوند و همچنین الماس‌هایی که با عبور از خاک روسیه به بازارهای جهانی صادر می‌شوند را شامل می‌شود.

یکی از کارکنان شرکت الماس «آلروسا» روسیه قطعه الماس بزرگی را که «اسپوتنیک» نامگذاری شده است را نشان می‌دهد
بیشتر در این باره:
خیز اتحادیه اروپا برای تحریم صادرات الماس روسیه به ارزش ۴.۷ میلیارد دلار
براساس مقررات تحریمی جدید، صادرکنندگان اروپایی موظف خواهند شد هنگام عقد قرارداد با خریداران خارجی، ممنوعیت بازفروش کالاهای خود به روسیه را قید کنند. این مقررات به خصوص در مورد کالاها و فناوری‌های حساس که «ممکن است در جنگ اوکراین توسط ارتش روسیه مورد استفاده قرار گیرد» با دقت بیشتری اجرا خواهد شد.

مجموعه‌ای از این کالاها و خدمات، از جمله مواد شیمیایی افزودنی، باطری‌های لیتیومی، ترموستات، انواع موتورهای برقی که می‌تواند برای ساخت پهپاد مورد استفاده قرار گیرد و تعداد دیگری از ماشین‌آلات و ابزارهای صنعتی و مهندسی به فهرست کالاهای ممنوعه برای صادرات به روسیه افزوده شده‌اند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا ۲۹ نهاد، موسسه، شرکت و بانک روسی را به‌دلیل حمایت از جنگ در اوکراین و صنایع نظامی روسیه تحریم کرده است.

اسامی این نهادها و موسسات و بیش از ۱۰۰ مقام دولتی روسیه که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند هنوز اعلام نشده است.

پیش‌بینی می‌شود که جزئیات تحریم‌های جدید به زودی در بولتن رسمی اتحادیه اروپا منتشر شود و از آن زمان اجرای آن‌ها توسط ۲۷ کشور عضو الزامی خواهد شد.