شی به بایدن گفت تایوان را تحت هر شرایطی به چین ملحق خواهد کرد


به گفته نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، شی به ارتش خود دستور داده است که حداکثر تا سال 2027 خود را برای حمله به تایوان آماده کنند

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در جریان دیدار اخیر خود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که در سان‌فرانسیسکو روی داد، به بایدن گفت که قصد دارد تایوان را به چین ملحق کند، و تاکید کرد پکن ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز اقدام خواهد کرد، اما اگر نتیجه ندهد، به زور متوسل می‌شود.

به گزارش «اِی‌بی‌سی»، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: «ما به سیاست چین واحد پای‌بند هستیم، و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.»

کربی افزود واشینگتن در عین حال تغییر وضعیت موجود به صورت «یک‌جانبه و با زور» را نیز نمی‌پذیرد، و تاکید کرد چنانکه جو بایدن گفته است، دلیلی ندارد که این کار به مخاصمه منجر شود.

خود بایدن نیز در پاسخ به این سوال که آیا دخالت ایالات متحده در دو مناقشه جهانی دیگر در اوکراین و غزه تعهد وی را برای دفاع از تایوان در برابر هرگونه اقدام نظامی چین تغییر می‌دهد، روی این قضیه تاکید کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نوامبر گفته بود که ایالات متحده به سیاست «چین واحد» پای‌بند است، و به دنبال برقراری «تعادل ظریف» بین احترام به ادعای قلمرویی چین و حفظ روابط نزدیک با تایوان است.

به گفته بایدن: «من آنچه را که از زمانی که رئیس‌جمهوری شده‌ام، و تمام رئیس‌جمهوری‌های قبلی نیز گفته‌اند، را تکرار می‌کنم. ما به سیاست چین واحد پای‌بند هستیم، و هیچ چیزی این سیاست را تغییر نخواهد داد. در همین اندازه هم با شی درباره این موضوع صحبت کردیم.»

به گفته اِی‌بی‌سی، پکن مدتی است که قصد خود برای الحاق تایوان به چین را علنا اعلام می‌کند. به گفته نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، شی به ارتش خود دستور داده است که حداکثر تا سال 2027 خود را برای حمله به تایوان آماده کنن