حدود ۱۰ میلیون ایرانی «بی‌سواد مطلق و نوسواد» هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از وجود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق در گروه سنی شش سال به بالا خبر داد و اعلام کرد ۲.۵ میلیون نفر هم نوسواد هستند.

علی‌رضا عبدی روز یکشنبه سوم دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا توضیح داده منظور از «نوسوادان» کسانی هستند که تا کلاس دوم یا سوم ابتدایی درس خوانده‌‌اند و نتوانسته‌اند خود را به کلاس ششم ابتدایی برسانند.

او همچنین گفته است یکی از تلاش های سازمان نهضت سوادآموزی آموزش خواندن و نوشتن به زندانیان است، اما دوران حبس برخی زندانی‌ها کوتاه‌تر از مدت لازم برای سوادآموزی آنها است.

میزان بی‌سوادی مطلق در ابتدای انقلاب اسلامی ۴۷.۵ درصد بود و اکنون به زیر ۱۰ درصد رسیده است، اما طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از شدت گرفتن ترک تحصیل دانش‌آموزان به خاطر مشکلات مادی منتشر شده است.

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ ترک تحصیل طی پنج سال گذشته از زیر یک درصد به ۱.۲ درصد در رسیده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شهریور امسال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد ۹۳۰ هزار نفر بین ۷ تا ۱۷ ساله از تحصیل بازمانده‌اند.

هادی موسوی نیک، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آبان امسال اعلام کرد ۱۴ میلیون کودک در خانوارهایی زندگی می‌کنند که حداقل سبد غذایی را نمی‌توانند دریافت کنند و یک و نیم میلیون کودک در آستانه بازماندگی از تحصیل هستند.

هنوز آمارهای جدیدی از هزینه خانوارها منتشر نشده، اما آمارهای سال گذشته نشان می‌داد سهم آموزش در سبد هزینه‌های خانوارها طی یک سال به دلیل رشد فقر و ناتوانی در تامین هزینه مسکن و خوراک، ۲۳ درصد کاهش یافته است.

نرخ ترک تحصیل در متوسطه اول نیز از ۴.۱ درصد به حدود ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد با آغاز سال تحصیلی سال جدید، نرخ تورم بخش آموزش در مهرماه امسال شاهد رشد نزدیک ۲۲ درصدی نسبت به شهریور همین سال بوده و بیشترین جهش تورم ماهانه را در میان دیگر اقلام و خدمات داشته است.

همچنین نرخ بیکاری بسیار بالا در میان فارغ‌التحصیلان نیز انگیزه خانوارها و دانش‌آموزان به ادامه تحصیل را تضعیف کرده است.

گزارش‌های رسمی ایران از سهم ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان در کل بیکاران کشور خبر می‌دهند.