هشدار بی سابقه نتانیاهو: حزب‌الله جنگ را گسترش دهد، همراه ایران ضرباتی خواهند خورد که به خواب ندیده‌اند

نخست وزیر اسرائیل در یک هشدار کم‌سابقه به حزب‌الله لبنان و حامی اصلی آن، یعنی حکومت ایران، گفت که اگر این گروه شبه‌نظامی جنگ را گسترش دهد، به همراه جمهوری اسلامی ضرباتی را متحمل خواهند شد که به خواب هم ندیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو روز شنبه در یک نشست خبری در اورشلیم گفت، «یک جنگ تمام‌عیار در جریان است. ما در همه جبهه‌ها در حال جنگیم و موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم، اما هزینه دردناکی هم داده‌ایم.»

او در ادامه با استناد به فرمانده ستاد ارتش اسرائیل، که پیشتر گفته بود جنگ برای ماه‌های دیگر ادامه خواهد داشت، اضافه کرد که «ما در اوج جنگ هستیم، ما در همه جبهه‌ها می‌جنگیم، و دستیابی به پیروزی، نیازمند زمان است.»

نتانیاهو اواسط آذر ماه در حین بازدید از نیروهای نظامی در نزدیکی مرز لبنان گفته بود «اگر حزب‌الله تصمیم بگیرد که یک جنگ همه‌جانبه را آغاز کند، به دست خود بیروت و جنوب لبنان را به غزه و خان‌یونس تبدیل خواهد کرد.»به دنبال حمله پانزدهم مهر ماه حماس و جهاد اسلامی به اسرائیل و آغاز جنگ در نوار غزه، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران در منطقه، از جمله حزب‌الله، حملات خود را علیه منافع اسرائیل و آمریکا افزایش داده‌اند.

حماس و حزب‌الله، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، هر دو از سوی اسرائیل و ایالات متحده به عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته می‌شوند.

نتانیاهو در بخشی از اظهارات روز شنبه خود به «محور فیلادلفیا» در مرز نوار غزه و مصر اشاره کرد و خواستار کنترل اسرائیل بر آن شد. او گفت «هر ترتیب دیگری، فرایند غیرنظامی‌سازی را که ما به دنبال آن هستیم، تضمین نمی‌کند.»

اسرائیل اعلام کرده است که قصد دارد حماس را در نوار غزه نابود و این سرزمین را غیرنظامی کند تا از تکرار کشتار و آدم‌ربایی که در هفتم اکتبر گذشته توسط این گروه تروریستی جرقه جنگ را آغاز کرد، جلوگیری کند.

تظاهرکنندگان در تل‌آویو خواهان برکناری نتانیاهو شدند
گزارش‌ها حاکی است که صدها اسرائیلی روز شنبه در میدان هابیمای تل‌آویو، علیه دولت بنیامین نتانیاهو دست به تظاهرات زدند و خواستار برگزاری انتخابات فوری شدند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این نخستین تظاهرات بزرگ ضد‌دولتی در اسرائیل از زمان آغاز جنگ در ۱۵ مهرماه سال جاری است.

تظاهرکنندگان شعارهایی مانند «انتخابات هم اکنون» سر دادند و خواستار تغییر دولت نتانیاهو از طریق برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

معترضان همچنین با شعارهایی خواهان به خانه بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی از غزه شدند. مقامات اسرائیلی می‌گویند دستکم ۱۲۹ اسرائیلی همچنان در دست گروه افراطی حماس هستند. آمریکا و اروپا گروه افراطی حماس را یک سازمان تررویستی می‌دانند.

۴۰ درصد از ساکنان غزه در خطر قحطی هستند
آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی می‌گوید نوار غزه با گرسنگی «فاجعه‌بار» دست به گریبان است و ۴۰ درصد از ساکنان آن در معرض خطر قحطی قرار دارند.

این نهاد سازمان ملل روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، تصریح کرد که ساکنان غزه هر روز برای غذا، آب و بقا مبارزه می‌کنند: «ما به تدارکات منظم و دسترسی ایمن و بشردوستانه پایدار در سراسر غزه نیاز داریم.»

توماس وایت، مدیر آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی، نیز با انتشار ویدئویی از هجوم هزاران نفر به کاروان کمک‌های بین‌المللی برای گرفتن غذا نوشته است: «مردم گرسنه هستند و ناامیدانه به دنبال غذا می‌گردند.»

شمار کشته‌شدگانِ حملات جمعه و شنبه در عراق و سوریه
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه نهم دی به نقل از دو منبع وابسته به گروه‌های مسلح شیعه عراقی نوشت در حملاتی که در جمعه شب و بامداد شنبه در مرزهای عراق و سوریه علیه ۹ مرکز استقرار نیروهای نیابتی نزدیک به ایران انجام شده، شش تن شبه نظامی کشته شده‌اند، که چهار نفر آن‌ها اعضای حزب‌الله لبنان هستند.

حزب‌الله در طول روز شنبه اسامی چهار تن را به فهرست کشته‌های خود در دوره اخیر اضافه کرده بود اما اشاره‌ای به محل کشته‌شدن آن‌ها نکرده بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حملات مرزی عراق و سوریه دو تن نیز زخمی شدند. از هدف قرار گرفتن نیروهای گروه «فاطمیون» وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران در این منطقه نیز خبر داده شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گروه مخالف حکومت بشار اسد که از مقر بریتانیا رویدادهای سوریه را گزارش می‌کند، گفته بود که در حملات «آمریکایی» در منطقه مرزی البوکمال در شرق سوریه در نزدیکی عراق علیه مراکز استقرار شبه‌نظامیان متحد ایران، یک تن کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش بعدی خود شمار مجروحین را بیشتر اعلام کرده و افزوده بود که حال ۲۷ تن از آنان «وخیم» است.

براساس این گزارش، آمریکا یک محموله تسلیحاتی را هدف قرار داده بود.

تحرکات از عراق در جریان جنگ جاری میان اسرائیل و گروه افراطی حماس پس از آن مورد توجه بیشتر قرار گرفت که یک گروه «مقاومت اسلامی» در عراق روز پنجشنبه گذشته مسئولیت ارسال پهپاد تهاجمی به آسمان اسرائیل از عراق را برعهده گرفت. آن پهپاد در بخش جنوبی گولان در اسرائیل از سوی اسرائیل رهگیری و منهدم شده بود.

گروه افراطی حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد.

اسرائیل جمعه شب نیز بخش‌هایی از سوریه را در واکنش به شلیک راکتی از خاک سوریه به اسرائیل که در ساعات روز جمعه رخ داد، هدف قرار داد.

جمهوری اسلامی کشته شدن ۱۱ فرمانده و عضو سپاه در حملات مشابه پنجشنبه شب در سوریه را که آن نیز به اسرائیل نسبت داده شد، رد کرده بود.

ابعاد ویرانی غزه تکان دهنده است
روزنامه وال‌استریت جورنال روز شنبه نهم دی در گزارشی ابعاد ویرانی در باریکه غزه در جنگ جاری را شرح داده است.

این گزارش جنگ میان اسرائیل با گروه افراطی حماس را که تشکل تروریستی شناخته شده از سوی آمریکا واروپا است، با ویرانگرترین جنگ‌های شهری در تاریخ مدرن قابل مقایسه دانسته است.

براساس ارزیابی‌های این روزنامه، غزه تا اواسط دسامبر با حدود ۲۹ هزار بمب هدف قرار گرفت که حدود ۷۰ درصد از ۴۳۹ هزار باب خانه و حدود نیمی از ساختمان‌های این باریکه را ویران کرد.

این گزارش به خسارات وارده به کلیساهای بازمانده از دوران بیزانس و مساجد تاریخی، کارخانه‌ها، مراکز خرید و هتل‌های لوکس، سالن‌های نمایش و دو سوم از مدارسی که تا پیش از این جنگ در غزه فعال بودند، اشاره دارد.

گزارش افزوده است که باغات مرکبات، باغ‌های زیتون و گلخانه‌های بسیاری منهدم شده‌اند.

شبکه‌های آب، برق، ارتباطات و زیرساخت‌های بهداشت و درمان نیز آسیب جدی دیده‌اند. اکثر ۳۶ بیمارستانی که به بیش از دو میلیون ساکنین غزه خدمات می‌دادند، بسته شده و در حال حاضر تنها هشت بیمارستان در این باریکه فعال هستند.

رابرت پِیپ، یک کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و محقق تاریخ بمباران هوایی به وال‌استریت جورنال گفته است ویرانی غزه شبیه بمبارانی است که متفقین علیه شهرهای آلمان در زمان حکومت نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم انجام دادند.

اسرائیل پس از حمله هزاران تن از اعضای حماس به شهرک‌های اسرائیلی در روز ۱۵ مهر که به کشته شدن بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن، ربودن ۲۴۰ نفر به غزه شامل کودکان و زنان و مردان سالمند، ویرانی و سوزاندن ده‌ها شهرک اسرائیلی در جنوب این کشور منجر شد، جنگ علیه حماس را با هدف رفع تهدیدات آتی برای مردم خود از ناحیه غزه و حماس، آغاز کرد.