فرانسه از ایران خواست به «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» خود در منطقه پایان دهد


وزیر خارجه فرانسه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خواستار توقف «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن کشور در منطقه خاورمیانه شد.

کاترین کولونا پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «پیام بسیار واضحی» را به همتای ایرانی خود ارائه کرد: «خطر اشتعال منطقه‌ای هرگز تا به این اندازه نبوده است؛ ایران و گروه‌های نیابتی آن باید فورا اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کنند».

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد: «هیچکس از تشدید تنش نفعی نخواهد برد.»

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان نیز در این تماس تلفنی بر ضرورت «توقف جنایات» اسرائیل و «نسل کشی‌های در حال انجام در غزه» تاکید کرده است.

وزیر خارجه جمهوری جمهوری اسلامی در ادامه «لزوم اقدام عملی برای توقف کشتار غیر نظامیان، تسهیل ارسال کمک های بشر دوستانه، ممانعت از کوچ اجباری و واگذاری آینده فلسطین در یک روش دموکراتیک به خود فلسطینی‌ها را گامی موثر در پایان خشونت ها در منطقه دانست.»

همزمان با ادامه جنگ اسرائیل در غزه حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه٬ اسرائیل و همچنین به کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ تشدید شده است.

مقامات ایران طی سه ماه گذشته هر گونه ارتباط با حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق، سوریه، لبنان و یمن به مواضع نیروهای آمریکایی‌، اسرائیل و کشتی‌های بین‌المللی را رد کرده و گفته‌اند که این گروه‌ها خود تصمیم‌گیرنده‌اند.