بیش از ۶۰۰ پزشک خواستار «رسیدگی بدون شائبه» به پرونده فرزانه و حمید قره‌حسنلو شدند

بیش از ۶۰۰ پزشک ایرانی از مقامات عالی قضائی جمهوری اسلامی خواستند تا با «اعاده دادرسی و آزادی موقت» فرزانه و حمید قره‌حسنلو موافقت کرده و پرونده این دو زندانی سیاسی را برای رسیدگی مجدد به «محکمه‌ای عاری از هر گونه شائبه» بسپارند.

۶۰۲ پزشک ایرانی روز یکشنبه، ۱۷ دی‌ماه، با اعتراض به «احکام سنگین و ناعادلانه» صادره در مورد این دو پزشک زندانی، در بیانیه‌ای گفتند با شناختی که «‌از منش نیکوکارانه و نوع‌دوستانه‌ دکتر قره‌حسنلو داریم، انتساب اتهام مشارکت وی در خشونت‌های منتسبه را به هیچ‌ روی موجه نمی‌دانیم».

فرزانه قره‌حسنلو و همسرش حمید روز ۱۲ آبان سال گذشته پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، معترض نوجوان کشته شده در کرج، در هجوم نیروهای امنیتی به خانه خود بازداشت شدند.

این زوج پس از آن در پرونده قتل یک «بسیجی» به نام روح‌الله عجمیان محاکمه شدند.

بیانیه بیش از ۶۰۰ پزشک همزمان با سالگرد اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو متهم دیگر این پرونده منتشر شده است.امضاکنندگان این بیانیه با اعلام «همدردی» با خانواده عجمیان اعلام کرده‌اند: «انزجار قلبی خود را از هر گونه رفتار خشونت‌آمیز در قبال هر انسانی ابراز می‌کنیم.»

در این بیانیه همچنین آمده است که «اطلاعات دریافتی از خانواده،‌ وکلا و همچنین داده‌های منتشره در رسانه‌های رسمی» نیز نظر آنها را مورد عدم خشونت‌ورزی این زوج تأیید می‌کند.

این پزشکان در انتها نوشتند که این زوج با وجود «بیماری صعب‌ العلاج» از خدمات پزشکی محروم هستند.

آقای قره‌حسنلو در حکم ابتدایی دادگاه انقلاب به اتهام «مشارکت» در کشته شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام و فرزانه قره‌حسنلو به ۲۵ سال حبس و زندان در شهری دوردست محکوم شد.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو با واکنش گسترده بین‌المللی همراه بود تا جایی که ۱۳ دی ۱۴۰۱، امیر هاشمی،‬ مدیر روابط عمومی دیوان عالی جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده کشته شدن عجمیان در کمال‌شهر کرج خبر داد.

در پی این فشارها، روز ۲۸ فروردین خبر صدور احکام تازه‌ای برای بازداشت‌شدگان پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان، از جمله زوج قره‌حسنلو، منتشر شد.

بر اساس این خبر، حمید قره‌حسنلو به «۱۵ سال حبس در تبعید در یزد» و فرزانه قره‌حسنلو به «۵ سال حبس در تبعید در مشهد» محکوم شده‌اند.