وزارت نفت: خودروهای تولید داخل روزانه ۵۰ میلیون لیتر اضافه ‌مصرف بنزین دارند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید اگر خودروهای با استاندارد بین‌المللی تولید می‌کردیم، مصرف روزانه بنزین کشور ۵۰ میلیون لیتر کاهش می‌یافت.

جلیل سالاری روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «اگر خودروهای استاندارد تولید می‌کردیم، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می‌یافت و می‌توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.»

او افزود که مصرف سوخت خودروهای ایران نسبت به میانگین جهانی بالا است و با استاندارهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

هدررفت سوخت در خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل پیشتر نیز مورد انتقاد برخی مسئولان قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت در توجیه کسری بنزین کشور همچنین خبر داد که سالانه ۲ میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌شود که معادل ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌کند.

به گفته او، این عدد معادل تولید یک روز پالایشگاه تهران است.

او اشاره‌ای به وضعیت پالایشگاه‌ تهران یا دیگر پالایشگاه‌های کشور نکرد، اما یکی از عوامل کسری شدید بنزین در ایران این است که سهم مازوت از محصولات تولیدی پالایشگاه‌های کشور بسیار بالا است؛ طوری که پالایشگاه‌های کهنه و با تکنولوژی قدیمی ایران یک سوم نفت دریافتی را به مازوت و قیر تبدیل می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پالایشگاه تهران که روزانه ۱۹۷ هزار بشکه نفت خام پالایش می‌کند، ۲۴ درصد نفت دریافتی را به مازوت و قیر تبدیل می‌کند.

این رقم در پالایشگاه‌‌ آبادان، بزرگترین پالایشگاه نفت خام کشور حدود ۴۴ درصد است.

متوسط سهم بنزین از محصولات تولیدی پالایشگاه‌های ایران تنها ۲۸ درصد است.

این در حالی است که پالایشگاه‌های مدرن، از جمله در کشور امارات، تنها ۴ درصد نفت دریافتی را به مازوت تبدیل کرده و بقیه را به محصولات باکیفیت‌تر مانند بنزین تبدیل می‌کنند.

ایران از تابستان پارسال با کسری روزافزون بنزین مواجه شده و از سال جاری واردات محدود بنزین یا تهاتر مازوت ارزان‌قیمت با بنزین را آغاز کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی گزارش شفافی از میزان واردات بنزین ارائه نمی‌دهد، اما جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اخیرا اعلام کرد «دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ واردات بنزین را ۲ میلیارد دلار افرایش داد».