در ملاقات السیسی و محمود عباس بر نقش محوری تشکیلات خودگردان فلسطین و لزوم اتخاذ همه اقدامات برای حمایت از آن تاکید شد

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، دوشنبه 18 دی، در کاخ اتحادیه با محمود عباس (ابومازن)، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد و روسای دو کشور راه‌های توقف اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه نوار غزه را مورد بررسی قرار دادند.

احمد فهمی، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که السیسی و محمود عباس گفتگوهای گسترده‌ای را با حضور هیئت‌های دو کشور در خصوص وضعیت کنونی سرزمین‌های فلسطینی انجام دادند.رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین علاوه بر اوضاع در کرانه باختری و تشدید تنش‌ها و خشونت‌ورزی شهرک‌نشینان اسرائیلی‌، آخرین تحولات عملیات نظامی اسرائیل که اوضاع انسانی فاجعه‌باری را در نوار غزه به بار آورده است، بررسی کرد.

در این راستا رئیس‌جمهوری مصر ضمن اشاره به پیشبرد تلاش‌ها و تماس‌های مداوم قاهره با طرف‌های مختلف برای اعمال فشار به‌منظور برقراری آتش‌بس و کمک‌‌رسانی بشردوستانه فوری به مقدار کافی به ساکنان نوار غزه بر ضرورت پایان دادن به رنج غیرنظامیان در این باریکه تاکید کرد.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر در این‌باره افزود: در این گفت‌وگوها بر نقش محوری تشکیلات خودگردان فلسطین و لزوم اتخاذ همه اقدامات برای حمایت از این تشکیلات تاکید شد.

حل و فصل منصفانه و جامع
محمود عباس و السیسی تاکید کردند که مسأله فلسطین امروز بر سر یک دوراهی قرار دارد که یاری جامعه جهانی و نیروهای فعال را می‌طلبد تا بالاترین سطوح مسئولیت تاریخی، سیاسی و انسانی خود را به عهده گرفته و در جهت حل و فصل عادلانه و همه‌جانبه این بحران تلاش کنند.

در این راستا محمود عباس بر ایجاد و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی در قلمرو مرزهای 4 ژوئن 1967 با پایتختی قدس شرقی تاکید کرده و تحقق چنین راهکاری را ضامن اصلی امنیت و ثبات در منطقه ارزیابی کرد.

رهبران مصر و فلسطین در این گفت‌وگو همچنین مخالفت قاطعانه خود را با هرگونه تلاش اسرائیل برای نابودی آرمان فلسطین‌ یا کوچاندن اجباری فلسطینیان به خارج از سرزمین‌های‌شان ابراز کردند.محمود عباس نیز از نقش تاریخی و کنونی قاهره در حمایت از آرمان فلسطین و تلاش‌های فراوان و خستگی‌ناپذیری آن در همه سطوح در جلوگیری از ریختن خون فلسطینی‌ها و بازگرداندن حقوق مشروع مردم فلسطین، قدردانی کرد.

رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان اظهارات خود تاکید کرد که تنها راهکار پایان دادن به همه تنش‌ها در منطقه، راه حل سیاسی از طریق پایان دادن به اشغال سرزمین‌ فلسطین توسط اسرائیل و برپایی کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس است.