وزیر توسعه بلژیک پشتیبانی آلمان از اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد

عکس شهر خان یونس، دوم ژانویه ۲۰۲۴

کارولین گنز، وزیر کمک‌های عمرانی و توسعه بلژیک با حمله کم سابقه به سیاست خاورمیانه‌ای آلمان واکنش تند برخی از سیاستمداران آلمان و بلژیک را برانگیخت. خانم گنز برلین را متهم کرد که با پشتیبانی از تلاویو، اجازه سوء استفاده از آلمان را به اسرائیل می‌دهد. وی پرسیده است که آیا آلمان با اتخاذ این موضع، می‌خواهد برای دومین بار در سمت غلط تاریخ بایستدد.

دولت آلمان بارها اعلام کرده که از امنیت اسرائیل پشتیبانی می‌کند و حق دفاع در برابر تهدیدهای تروریستی حماس را برای این کشور قائل است. صدراعظم و وزیرخارجه آلمان در عین حال بارها از اسرائیل خواسته‌اند هرکاری می‌تواند برای حفاظت از جان و امنیت غیرنظامیان بی گناه باریکه غزه انجام دهد.

سیاست آلمان در برابر جنگ غزه شامگاه چهارشنبه١٠ ژانویه، اعتراض شدید وزیر کمک‌های عمرانی و توسعه بلژیک را برانگیخت. خانم کارولین گنز در گفت و گوئی با مجله “کناک” بلژیک گفت: “به سختی قابل درک است که آلمان اجازه سوء استفاده از خود را به دولت اسرائیل می‌دهد که در فلسطین سیاست بی‌شرمانه استعماری پیش گرفته است”.

وزیر کمک‌های عمرانی و توسعه بلژیک افزود: “برای ما این پرسش مطرح است که آیا دوستان آلمانی ما می‌خواهند برای دومین بار در سمت غلط تاریخ قرار بگیرند؟ و آیا ما به نگاه کردن به تصفیه قومی ادامه خواهیم داد.”؟

با این اظهارات خانم گنز، سیاستمدار سوسیال دموکرات بلژیکی عملیات ارتش اسرائیل در باریکه غزه را با کشتار یهودیان و دگراندیشان در آلمان هیتلری برابر نهاد. این اظهارات بالافاصله واکنش سفیر آلمان در بروکسل را برانگیخت.

واکنش سفیر آلمان

مارتین کوتهاوس، سفیر آلمان در بلژیک سخنان وزیر کمک‌های عمرانی این کشور را غیرقابل فهم دانست و به ویژه از این که او عملیات ارتش اسرائیل در باریکه غزه را با کشتار سیستماتیک اقلیت‌های قومی آلمان و اروپا در دوران ناسیونال سوسیالیسم مقایسه کرده است ابراز تاسف کرد.

سفیر آلمان در این مورد گفت: “مقایسه نسل کشی آلمان هیتلری با آنچه امروز در غزه اتفاق می افتد نقض غرض است”. وی در باره موضع دولت آلمان در برابر جنگ غزه و وضعیت خاورمیانه نوشت: “اسرائیل حق دارد در برابر ترور پایدار از خودش دفاع کند. اما این کشور باید هرکاری می‌تواند برای حفاظت از جان غیرنظامیان انجام دهد و حرکات نظامی خود را با این چارجوب منطبق کند”.

سفیر آلمان در عین حال سیاست توسعه شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن را غیرقانونی دانست. او اعلام کرد که راه حل دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی برای صلح و امنیت پایدار فلسطین و اسرائیل غیرقابل چشم پوشی است”.

سفیر آلمان همزمان تاکید ورزید که دولت آلمان به خاطر کشتار یهودیان در دوران هیتلر خود را مسئول امنیت اسرائیل می‌داند.

همزمان با سفیر آلمان، میشائیل فرایلیش، نماینده مجلس بلژیک ضمن انتقاد از اظهارات وزیر کمک‌های عمرانی از وی خواست که سخنان خود را پس بگیرد. وی مقایسه اسرائیل با آلمان نازی را تکان دهنده و توهین آمیز دانست.

وزیر کمک‌های عمرانی بلژیک سیاست آلمان در برابر اسرائیل را اندکی پس از آن مورد انتقاد قرار داد که “نیسیم وطور” عضو حزب لیکود در کنست در مصاحبه با رادیو “کول براما” گفته بود غزه و مردم آن باید سوزانده شوند.

نیسیم وطور البته اندکی بعد سخنان تکان دهنده خود را اصلاح کرد و در شبکه ایکس نوشت: “منظور من از بین بردن تروریست‌های باقی مانده در غزه بوده است، زیرا تمام شهروندان شمال غزه مدت‌ها است به جنوب این ناحیه تخلیه شده‌اند”.

حذف روستاهای فلسطینی از نقشه جهان؟

خانم کارولین گنز به مخالفت با سیاست توسعه شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی شهره است. او در ماه سپتامبر سال گذشته، پیش از آن که جنگ اسرائیل و حماس شعله ور شود، در مصاحبه با روزنامه “مورگن” گفته بود که اسرائیل قصد دارد همه روستاهای فلسطینی را از نقشه جغرافیا محو کند. این موضع گیری با اعتراض شدید سفیر اسرائیل در بروکسل روبرو شد، اما وزیر بلژیکی حاضر به پس گرفتن سخنان خود نش