بایدن: آمریکا در مورد حملات حوثی‌ها پیامی خصوصی به ایران ارسال کرد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، گفت که ایالات متحده پیامی را به‌طور ویژه به ایران در رابطه با گروه حوثی همپیمان آن که علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ دست به حملات می‌زند، ارسال کرده است.

بایدن در کاخ سفید و پیش از عزیمت خود به تفریحگاه ریاست جمهوری در کمپ دیوید برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به خبرنگاران گفت: «ما پیام را به طور خصوصی به تهران ارسال کردیم و مطمئن هستیم که آمادگی خوبی داریم.»

در واکنش به تکرار حملات ایالات متحده در شامگاه جمعه به اهدافی در یمن شبه‌نظامیان حوثی به دادن «پاسخ قوی و مؤثر» به این حملات آمریکا تهدید کردند.رییس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۲۳ دی ماه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «این پیام را به صورت خصوصی منتقل کردیم و مطمئنیم در آمادگی کامل هستیم.»

روز جمعه ۲۲دی ماه نیز جو بایدن با بیان اینکه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی «گروه تروریستی» هستند تاکید کرد اگر حوثی‌ها اقدامات خود را تکرار کنند، آمریکا دوباره به این گروه حمله خواهد کرد. بایدن همچنین گفت جمهوری اسلامی به دنبال جنگ با آمریکا نیست.نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند پنج‌شنبه ۲۱ دی در پاسخ به حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن، مواضع این گروه را در نقاط مختلف یمن، از جمله در صنعا، صعده، حدیده و ذمار هدف قرار دادند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، در حمله به مواضع حوثی‌ها، سایت‌های مرتبط با توانایی‌های پهپادی، موشک‌های کروز و بالستیک، رادارهای ساحلی و تجهیزات رصد هوایی این گروه هدف قرار گرفت.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، شنبه ۲۳دی ماه نیز از حمله دوباره به مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن خبر داد و گفت ناوشکن یو‌اس‌اس کارنی آمریکا با موشک‌های تام‌هاک سایت‌های راداری حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

طبق بیانیه سنتکام، حمله جدید به حوثی‌ها در یمن در ادامه حمله‌های روز گذشته به این گروه و در واکنش به حمله‌های آنها به خطوط کشتیرانی تجاری صورت گرفت.

ساعاتی پیش از این اظهارات بایدن، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا به طور جدی قرار دادن مجدد حوثی‌ها در لیست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند.

اظهارات بایدن درباره ترورست بودن حوثی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در ابتدای روی کار آمدن خود، حوثی‌ها را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه ۲۲دی گفت اولین حمله‌ آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن، به توانایی این گروه در ذخیره، پرتاب و هدایت موشک‌ها و پهپادها آسیب زده است.

این در حالی است که محمد عبدالسلام، سخنگوی شیعیان حوثی یمن، به خبرگزاری رویترز گفت حمله‌های آمریکا تاثیر قابل‌ توجهی بر توانایی این گروه در ادامه حملات در دریای سرخ نگذاشته است.بمباران مجدد در شامگاه جمعه که به گفته آمریکا یک سایت راداری حوثی‌ها را مورد اصابت قرار داده است، یک روز پس از آن انجام شد که استان‌های صنعا، صعده، حجه، ذمار، تعز و الحدیده تحت کنترل حوثی‌ها در یمن در بامداد جمعه شاهد عملیات نظامی مشترک آمریکا و بریتانیا به پادگان‌های آموزشی، زاغه‌های سلاح و مهمات و انبارهای موشکی و پهپادی و تأسیسات و زیرساخت‌های لجستیک این گروه متحد ایران در یمن هدف گرفته شد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، جمعه گفت که اولین حملات توانایی حوثی‌ها برای ذخیره، پرتاب و هدایت موشک‌ها و پهپادها را هدف قرار داده است که این گروه برای تهدید علیه ناوبری در دریای سرخ استفاده می‌کرد. کربی در ادامه افزود که واشینگتن خواهان جنگ با یمن نیست.

جو بایدن، که دولت او در ابتدای آغاز به کار حوثی‌ها را از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا در سال 2021 حذف کرده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره «تروریستی خواندن» حوثی‌ها، گفت که به باور او حوثی‌ها گروه تروریستی هستند.

شایان ذکر است که حوثی‌ها به رغم حملات آمریکا و بریتانیا همچنان به تهدیدها و حملات خود علیه کشتیرانی بین‌المللی ادامه می‌دهند. این گروه روز گذشته در چندین مورد با شلیک موشک‌های بالستیک ضدکشتی و استفاده از قایق‌های تندرو روند کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب را تهدید کردند.در همین راستا سفیر ایران در سازمان ملل متحد در حمایت از این گروه متحد تهران در یمن، تهدید کرد هر کشوری در حملات برضد حوثی‌ها مشارکت کند هدفی مشروع برای حوثی‌ها تلقی می‌شود.