السودانی: حمله ایران به اربیل تحولی خطرناک و «اقدام تجاوزکارانه آشکاری» علیه عراق است

نخست‌وزیر عراق حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران ایران به اربیل را «اقدامی خصمانه» توصیف و تاکید کرد که دولت عراق حق خود را برای اتخاذ همه تدابیر دیپلماتیک و قانونی محفوظ می‌داند.محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق حمله ایران به اربیل را «تحولی خطرناک» توصیف کرد که به گفته او «روابط قوی[بغداد] با تهران را تضعیف می‌کند».

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق «واع» السودانی در مصاحبه‌ با «بلومبرگ» در حاشیه مشارکت او در همایش جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس، همچنین حمله به اربیل را «اقدام تجاوزکارانه آشکاری» از سوی ایران علیه عراق دانسته و تاکید کرد که کشورش اتخاذ همه تدابیر دیپلماتیک و قانونی را برای پاسخ دادن به حمله ایران به اربیل برای خود محفوظ می‌داند.نخست‌وزیر عراق نیز بر عزم کشورش برای مقابله با هر گونه حملاتی که نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با «داعش» را هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد.

السودانی در ادامه اظهارات خود گفت که حملات ایران به اربیل اقدام خصمانه آشکاری علیه عراق است که منطقه‌ای مسکونی را هدف گرفته و قربانیان آن اعضای یک خانواده کُرد از جمله کودکان بودند».

نخست‌وزیر عراق افزود:« این اقدام مطمئنا تحولی خطرناک است که روابط قوی میان عراق و ایران را تضعیف می‌کند و دولت عراق در چارچوب اصل حاکمیت ملی خود حق اتخاذ همه تدابیر دیپلماتیک و قانونی را برای خود محفوظ می‌داند».

پیش از آن مشاور نخست‌وزیر عراق نیز طی اظهاراتی گفت: «ایران با حمله به اربیل توافق‌های امنیتی فی‌مابین دو کشور را نقض کرد. حمله به اربیل ممکن است آینده روابط عراق با ایران را تحت تاثیر بگذارد. همه تدابیر لازم را برای پاسخ به اقدام تجاوزکارانه ایران به اربیل اتخاذ خواهیم کرد».شایان ذکر است که حملات پهپادی و سپس موشکی سپاه پاسداران ایران در ساعت پایانی شامگاه دوشنبه 25 دی به مناطق مختلفی از شهر اربیل، مرکز اقلیم کُردستان از جمله فرودگاه بین‌المللی و در اطراف مقر کنسولگری در حال احداث آمریکا در این شهر به کشته شدن دست‌کم 4 غیرنظامی و زخمی شدن 6 غیرنظامی دیگر منجر شد.ملات موشکی و پهپادی ایران به شهر اربیل در شمال عراق محکومیت گسترده آمریکا و متحدان غربی آن را به‌دنبال داشته و نگرانی‌ها فزاینده درباره گسترش تنش‌ها در منطقه را تشدید کرد.