عراق از حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که علیه حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرده است.

ایران نیز در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد حملات به مواضعی در عراق و سوریه را برای دفاع از «حاکمیت ملی» خود انجام داده است.

وزارت خارجه عراق سه‌شنبه ۲۶ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دو نامه مشابه و جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد از حملات موشکی ایران به اربیل٬ مرکز اقلیم کردستان عراق، شکایت کرده است.وزارت خارجه عراق اعلام کرد که حمله جمهوری اسلامی ایران «تجاوز، نقض آشکار حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت مردم عراق است.»

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در همین روز در واکنش به حمله ایران به اربیل، آن را «تجاوز آشکار» به این کشور و یک اقدام خطرناک دانست که روابط قوی دوجانبه تهران و بغداد را تضعیف می‌کند.

سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه چند منطقه در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و مدعی شد در این حملات مقرهای مرتبط با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد‌) را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان آن را رد کرده‌اند.

خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت و او همراه با همسر و دختر خردسالش کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

نامه ایران به شورای امنیت

جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص حملات موشکی به مواضعی در سوریه و منزل مسکونی یک بازرگان عراقی اعلام کرد که «برای حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و شهروندان خود در برابر هر گونه تهدید یا حمله» دست به این حملات زده است.

ایران همچنین در نامه خود تصریح کرده است که چند موشک «دقیقاً» به تأسیسات گروه حکومت اسلامی، داعش، وگروه حیات تحریر الشام شلیک کرده است.

در نامه جمهوری اسلامی همچنین تصریح شده است حملات به مواضع این دو گروه در واکنش به بمب‌گذاری‌های کرمان انجام شده است که در آنها بیش از صد نفر کشته شدند.

در حالی جمهوری اسلامی مواضع گروه داعش در سوریه را مورد حمله قرار داده است که «داعش خراسان» که شاخه‌ای از گروه «حکومت اسلامی» در افغانستان به شمار می‌آید مسئولیت حمله به کرمان را برعهده گرفته است.

واکنش به حملات ایران

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به حملات موشکی ایران به سوریه و عراق ابراز نگرانی کرد.

استفادن دوژاریک تصریح کرد که دبیرکل سازمان ملل خواستار «نهایت خویشتنداری و پرهیز از هر گونه تشدید بیشتر در منطقه» است.

او تاکید کرد با توجه به «وضعیت بسیار شکننده» منطقه چنین اقداماتی می‌تواند «منجر به اشتباه محاسباتی با عواقب بدتر شود.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز حمله ایران به اربیل را به شدت محکوم کرد و گفت چنین حملاتی «ثبات عراق را تضعیف می‌کند.»

عراق سفیرش را فراخواند، سپاه گفت باز هم حمله می‌کنیم
در حالی‌ که واکنش‌های جهانی به حملات هوایی سپاه پاسداران به اهدافی در اقلیم کردستان عراق و ادلب سوریه ادامه دارد، نیروی نظامی تحت امر رهبر جمهوری اسلامی در چهارمین اطلاعیه‌اش جزئیات بیشتری از حملات هوایی بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ منتشر کرد.

سپاه پاسداران مدعی است که ۲۴ فروند موشک به «مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان» و «مقر داعش در ادلب سوریه» شلیک کرده است. از این تعداد، چهار فروند موشک خیبرشکن از خوزستان به مقر «گروهک تکفیری داعش» در منطقه ادلب سوریه شلیک شد و چهار فروند موشک نیز از غرب ایران به «مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان» برخورد کرد. هفت فروند موشک هم از شمال غرب ایران همین منطقه را هدف قرار داد.

سپاه پاسداران در این اطلاعیه اعلام کرد که ۹ فروند موشک نیز به محل‌ استقرار سایر «گروهک‌های تروریستی در سرزمین‌های اشغالی سوریه» شلیک کرده است و تا گرفتن «انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان» این «عملیات تهاجمی» را ادامه می‌دهد.نیروی نظامی زیرمجموعه علی خامنه‌ای در بیانیه‌های پیشین نیز مدعی شده بود که حملات هوایی بامداد سه‌شنبه «عملیات تلافی‌جویانه جنایت‌های تروریستی کرمان و راسک» بوده‌اند. برخلاف این ادعا، رسانه‌ها و مقام‌های محلی در اقلیم کردستان می‌گویند موشک‌های سپاه پاسداران غیرنظامیان را در این منطقه هدف قرار داده‌اند.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، این حملات را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست در برابر اقدام جمهوری اسلامی در «نقض حاکمیت عراق» سکوت نکنند. ظهر سه‌شنبه نیز رسانه‌های عراقی خبر دادند که این کشور ضمن احضار کاردار جمهوری اسلامی در بغداد، سفیرش را نیز از تهران فراخوانده است.

دولت عراق روز سه‌شنبه حمله موشکی ایران به اربیل در شمال عراق را محکوم کرد و آن را اقدامی «تجاوزکارانه و نقض حاکمیت» آن کشور خواند. وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرد به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت می‌کند. در این بیانیه آمده است: «این حمله تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت مردم عراق و سوءاستفاده از حسن هم‌جواری و امنیت منطقه بود.»

وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد که شورای وزیران این کشور به منظور بررسی این حادثه و جمع‌آوری اطلاعات مربوطه برای حمایت از موضع دولت در سطح بین‌المللی کمیته‌ای به ریاست مشاور امنیت ملی عراق تشکیل داده است.

در واکنش رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از حملات هوایی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان دفاع کرد و گفت: «حملات ‎سپاه بخشی از مجازات عادلانه متجاوزان به امنیت ایران بود.» او با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی در «عزمش برای مبارزه با تروریسم مصمم است»، گفت که حملات سپاه «دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور» بود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز گفت که دست برادرانش در سپاه پاسداران را می‌بوسد.

پس از کشته شدن سید رضی موسوی، فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌تناوب گفتند که «انتقام» مرگ این عضو سپاه پاسداران را می‌گیرند. حالا چنین به نظر می‌رسد که حمله به اهدافی در اقلیم کردستان در پوشش «پاسخ به حملات تروریستی راسک و کرمان» در واقع همان انتقامی است که پیش‌تر وعده‌اش را داده بودند.

سپاه پاسداران هجدهم دی‌ ۱۳۹۸ نیز در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد، به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق حمله موشکی کرد که طی آن هیچ یک از نیروهای آمریکایی کشته نشدند.

حملات هوایی بامداد سه‌شنبه به اقلیم کردستان واکنش‌های زیادی در پی داشت؛ شورای امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حملات دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شماری مجروح شده‌اند. هم‌زمان، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز حمله سپاه به مقر غیرنظامیان در اربیل را محکوم کرد و گفت کشورش از دولت منطقه‌ای کردستان حمایت می‌کند.