وزیر خارجه عراق: موساد در اقلیم کردستان عراق مقری ندارد

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق درپی حملات موشکی سپاه پاسداران به مناطقی در اربیل عراق و ادعای انهدام «مقر موساد» روز سه‌شنبه گفت هیچ مرکز وابسته به سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد در اربیل اقلیم کردستان عراق حضور و فعالیت ندارد.

فواد حسین در همین زمینه به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به «مناطق غیرنظامی» در اربیل از جمله یک خانه حمله کرده و همه کشته‌شدگان و مجروحان در این حمله کردهای عراق بودند.

او همچنین این حملات را محکوم و خاطرنشان کرد که آن را «تجاوز و نقض قوانین بین‌المللی» می‌داند.

وزارت امور خارجه عراق هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که در قالب دو نامه مشابه شکایتی را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با «تجاوز موشکی ایران به شهر اربیل و تلفات غیرنظامیان بی‌گناه» ارسال کرده است.

دولت عراق، حمله موشکی ایران به اربیل را محکوم کرد و آن را اقدامی «تجاوزکارانه و نقض حاکمیت آن» خواند.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پس از حمله موشکی شامگاه دوشنبه به اربیل مدعی شد که به یک مرکز جاسوسی اسرائیل در این منطقه حمله کرده است اما رسانه‌های عراقی اعلام کردند در این حملات تعدادی غیرنظامی کشته‌ و زخمی شده‌اند.

درپی تایید حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضعی در اربیل عراق، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این تهاجم را محکوم کرد و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ما با حملات موشکی بی‌دلیل ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند، مخالفیم و از تلاش‌های دولت عراق و دولت اقلیم کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردمشان حمایت می‌کنیم.»

نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در عراق حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل، مرکز منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق را محکوم کرد.

«ماموریت کمک سازمان ملل متحد» در عراق در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، نوشت: «ما حمله شب گذشته ایران به مناطقی در اربیل، اقلیم کردستان عراق را که منجر به تلفات غیرنظامی شد، قویا محکوم می‌کنیم. حملات از هر طرف که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را نقض کند باید متوقف شود.»

این مجموعه وابسته به سازمان ملل افزود که نگرانی‌های امنیتی باید «از طریق گفتگو» برطرف شود. ماموریت کمک سازمان ملل متحد برای عراق در ۱۴ اوت ۲۰۰۳ با قطعنامه ۱۵۰۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست دولت عراق برای حمایت از تلاش‌های توسعه ملی در این کشور تشکیل شد.

روز دوشنبه، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با شلیک موشک‌های بالستیک برخی از مکان‌ها در اربیل، از جمله آنچه به گفته آنها «پایگاه جاسوسی برای آژانس اطلاعاتی اسرائیل موساد» و «گروه‌های تروریستی ضد ایران» در سوریه نامیده شد، مورد هدف قرار داد.

این حملات که به گفته شورای امنیت اقلیم کردستان منجر به کشته شدن حداقل چهار غیرنظامی و زخمی شدن شش نفر دیگر شد، از سوی ایالات متحده محکوم شد و از آن در شرایطی که نگرانی‌ها در مورد گسترده‌تر شدن درگیری‌های منطقه‌ای افزایش یافته، به عنوان حملاتی «بی پروا» و نادقیق یاد کرد.

جمهوری اسلامی به غیرنظامیان حمله می‌کند
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، روز سه‌شنبه ۲۶ دی جمهوری اسلامی ایران را به کشتن غیرنظامیان بی‌گناه در حملات به پایتخت این اقلیم خودمختار متهم کرد.

بارزانی در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر حمله به یک ستاد جاسوسی اسرائیل در کردستان عراق را بی‌اساس خواند و تاکید کرد که اکنون زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیست.

او به خبرنگاران گفت: «شگفت‌آور این که ما طرف این درگیری نیستیم. ما نمی‌دانیم چرا ایران از غیرنظامیان کردستان، به ویژه در اربیل، انتقام می‌گیرد.»

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود که به یک مرکز جاسوسی اسرائیل در منطقه خودمختار کردستان عراق حمله کرده است.

شورای امنیت دولت اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرد در حملات موشکی ایران دست کم چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شدند.

وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای عراق «تجاوز» جمهوری اسلامی به اربیل را محکوم کرد و سفیر خود را از تهران برای گفتگو فراخواند.

بارزانی در پاسخ به پرسشی درباره درخواست‌های اخیر عراق برای خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در کشورش گفت: «آمریکا به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارد و ماموریت آنها مبارزه با تروریسم است. ما فکر نمی کنیم تروریسم پایان یافته، و رویداد شب گذشته نشان‌دهنده این است که ثبات منطقه همچنان به شدت در خطر است.»

آمریکا ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد و آنها به نیروهای محلی در تلاش برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش مشاوره می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند.

داعش در سال ۱۳۹۳ بخش‌های بزرگی از دو کشور عراق و سوریه را تصرف کرد. اما در نهایت با حمله نیروهای ائتلاف چندملیتی شکست خورد.