تعداد کشته‌شدگان حمله اسرائیل به دمشق به 13 نفر از جمله 5 نظامی ایرانی افزایش یافت

بر اساس آمار جدید «دیدبان حقوق بشر سوریه» روز یکشنبه 1 بهمن، تعداد کشته‌شدگان حمله اسرائیل به کوی «المزه» دمشق به 13 نفر از جمله 5 نظامی ایرانی افزایش یافت.

دیدبان حقوق بشر سوریه صبح یکشنبه گزارش داده بود که تعداد کشته شدگان به 12 نفر، از جمله پنج مستشار ایرانی و هفت شبه‌نظامی وابسته به تهران، از جمله چهار سوری، دو لبنانی و یک عراقی، افزایش یافته است.پس از آن اعلام شد که یک «کارگر غیرنظامی سوری» نیز بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

سپاه پاسداران ایران روز شنبه با صدور بیانیه‌ای تایید کرد در حمله هوایی اسرائیل به دمشق، 5 تن از «مستشاران نظامی» ایران و تعدادی از نیروهای سوری کشته شدند. رسانه‌های ایران هویت افسران کشته شده سپاه پاسداران را حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمدامین صمدی اعلام کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز یک‌شنبه یکم بهمن، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که فعالیت «مستشاران نظامی» ایران در منطقه ادامه خواهد یافت و حمله به مقر اطلاعات سپاه قدس در دمشق را «شکست» اسرائیل توصیف کرد.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، شامگاه شنبه سی‌ام دی در پیامی در واکنش به کشته‌شدن 5 تن از فرماندهان ارشد نظامی ایران در دمشق، تاکید کرد که بی‌شک این حمله اسرائیل بی‌پاسخ نخواهد ماند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران نیز در ابتدای جلسه علنی امروز، اسرائیل را متهم کرد که پس از «شکست‌های پی‌درپی میدانی» و «عقب‌نشینی آنها از ادعاهای پوچ در مورد عملیات نظامی در غزه» این حمله را انجام داده است.قالیباف در ادامه تهدید کرد که ایران و «تمام دلباختگان مقاومت» حق پاسخ متقابل را به‌رسمیت می‌شناسند و اسرائیل را «پشیمان» خواهند کرد.

اسرائیل معمولا درباره حملات منسوب به خود علیه ایران اظهارنظر رسمی نمی‌کند اما همواره هشدار داده است اجازه نمی‌دهد ایران حضور نظامی خود در سوریه و در نزدیکی مرزهای اسرائیل را تثبیت کند.