آمریکا، بریتانیا و استرالیا ،شبکه مالی واسط میان سپاه قدس و حماس را تحریم کردند

وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه، ۲۲‌ ژانویه (دوم بهمن)، پنجمین دور تحریم‌ها را علیه حماس از زمان حمله هفتم اکتبر این گروه به اسرائیل اعمال کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده که نهادی وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دور از تحریم‌ها، شبکه‌های مبادلات مالی وابسته به حماس را در غزه، صاحبان و شرکای آن‌ها، و به‌ویژه تسهیل‌کنندگان مالی آنان را هدف می‌گیرد که نقش کلیدی در انتقال وجوه، از جمله انتقال ارزهای دیجیتال از نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حماس و جهاد اسلامی فلسطین، داشته‌اند.

همزمان، بریتانیا و استرالیا نیز از تحریم مقام‌ها و تسهیل‌کنندگان اصلی مالی حماس خبر دادند.

به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم، حماس جویای به‌کارگیری«انواع سازوکارهای انتقال مالی»، از جمله استفاده از «ارزهای دیجیتال» در انتقال وجوه برای حمایت از فعالیت‌های این گروه بوده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همراه با شرکای استرالیایی و بریتانیایی، تحریم‌های بیشتری علیه حماس اعمال می‌کنیم.»

در میان افراد و نهادهایی که مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شده‌اند، نام شبکه خانوادگی شاملخ، و هرزالله در غزه و شرکت «المرکزیه» در غزه و ترکیه دیده می‌شود.

بنا به اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، اعضای خانواده شاملخ در چند سال گذشته ده‌ها میلیون دلار از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه انتقال داده‌اند. گفته می‌شود که زهیر شاملخ، صراف مستقر در غزه، از شرکت‌های خود، «المرکزیه لی-سیارفه» و شرکت بازرگانی چین-عرب، برای انتقال وجوه به گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، استفاده کرده است.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید که زهیر دست‌کم از ۲۰۱۷، و با همکاری محمد کمال العی، انتقال میلیون‌ها دلار را از لبنان به غزه تسهیل کرده است.گفته می‌شود احمد شاملخ ، علا شاملخ و عماد شاملخ ، به مثابه بازیگران کلیدی در انتقال وجوه مالی از ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین، از شرکت‌های مبادلات ارزی، از جمله المرکزیه، استفاده می‌کردند. احمد از صاحبان یا مدیران المرکزیه، و علا تنها کارمند و مسئول شعبه المرکزیه در ترکیه است. هر دو آنان در انتقال پول به حماس نقش داشته‌اند.

بنا به این بیانیه، عماد مستقیما انتقال یوان چین را از حساب‌های بانکی در چین به حساب‌های مرتبط با حماس در غزه تسهیل کرده است. او همچنین چند انتقال را به ارزش تقریبی ۵۰ هزار یوان چین به حساب‌هایی در چین که گمان می‌رود به نفع حماس بوده، تسهیل کرده است. افزون بر این، عماد به نمایندگی از داعش-شاخه سینا، از مصر به غزه پول نقد قاچاق کرده است.

شبکه خانوادگی هرزالله نیز انتقال وجوه حماس را از غزه به کرانه باختری تسهیل کرده است. به ادعای دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، این وجوه برای تامین مالی و جذب نیرو و خرید تسلیحات نظامی صرف شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که حماس دست‌کم در ۲۰۲۰، از ارز‌ دیجیتال برای انتقال مقداری وجه به کرانه باختری استفاده کرده است. صرافی هرزالله در غزه و شرکت بازرگانی این شبکه در تسهیل تراکنش‌ها، از جمله استفاده از رمزارزها، با حماس همکاری داشته است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده همچنین ادعا می‌کند که این صرافی که به محمد فلاح کمیل هرزالله ، نعیم کمیل راغب هرزالله و صلاح کمیل راغب هرزالله تعلق دارد، برای حماس و جهاد اسلامی فلسطین پولشویی کرده است.

شرکت «صرافی و نقل‌‌وانتقال حواله سمیر هرزالله و برادران» به مدیریت سمیر عبدالمعین عبدال هرزالله نیز برای انتقال پول به حماس با این مجموعه همکاری کرده است. صرافی سمیر دست‌کم از ۲۰۱۴ انتقال میلیون‌ها دلار را از سراسر منطقه به حماس تسهیل کرده است.

ثیر عبدالرازق شکری هرزالله، دیگر گرداننده این شرکت، پیش‌تر انتقال میلیون‌ها دلار به ترکیه را هماهنگ، و تراکنش‌های مالی را برای حماس و جنبش مقاومت فلسطین تسهیل کرده است.

بر مبنای تحریم‌های اخیر آمریکا، کلیه اموال و دارایی‌های این افراد در ایالات متحده باید توقیف، و به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده گزارش شود. افزون بر این، دارایی‌‌های هر نهادی که مستقیم یا غیرمستقیم، به صورت انفرادی یا در مجموع، ۵۰ درصد یا بیشتر از مالکیت آن متعلق به یک یا چند تن از این افراد یا شرکت‌ها باشد، نیز توقیف می شود.

طبق مقررات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، کلیه معاملات با این افراد و شرکت‌ها در ایالات متحده ممنوع است، مگر اینکه از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده مجوز کلی یا خاص مبنی بر معافیت از این مقررات دریافت شده باشد.

افزون بر این، موسسات مالی غیرآمریکایی و سایر اشخاصی که در معاملات یا فعالیت‌های خاصی با نهادها و افراد تحریم‌شده مشارکت می‌کنند، ممکن است خود را در معرض خطر تحریم قرار دهند یا مشمول اقدامات اجرایی شوند.

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین بر ادامه فعالیت این وزارتخانه، در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود، به منظور هدف قرار دادن حماس، تامین‌کنندگان مالی این گروه و زیرساخت‌های مالی بین‌المللی آن تاکید کرد.

پیش‌تر، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دو شرکت مرتبط با حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران را در هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی، به دلیل همکاری با شرکت تسهیل‌کننده مالی حوثی‌ها متعلق به سعید الجمال، وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم کرد.

همچنین، رئیس انجمن مبادلات ارز در صنعا و سه صرافی در یمن و ترکیه بابت انتقال میلیون‌ها دلار به حوثی‌ها، با هدایت سعید الجمال، مشمول این تحریم‌ها شدند.