جنایتی دیگر:محمد قبادلو، معترض جوان، بامداد سه‌شنبه توسط جمهوری اسلامی اعدام شد

به گزارش تسنیم، خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، بامداد سه‌شنبه سوم بهمن به رغم مخالفت‌ها و انتقادهای گسترده داخلی و خارجی در زندان قزلحصار اعدام شد.امیر رئیسیان،‌ وکیل محمد قبادلو، روز دوشنبه از دریافت «ابلاغیه اجرای حکم» اعدام این معترض جوان خبر داده و گفته بود قرار است موکلش روز سه‌شنبه سوم بهمن اعدام شود.

بسیاری از چهره‌ها، سازمان‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده خواهان توقف اعدام او شده بودند.

محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، بود که به «افساد فی‌الارض» از طریق «اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ منجر به کشته شدن استوار وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن پنج مأمور پلیس» متهم شده بود.اجرای این حکم در حالی است که وکیل آقای قبادلو با توجه به روند پرونده موکل خود آن را «غیرقانونی» دانسته بود.

امیر رئیسیان تاکید کرده بود که محمد قبادلو در این مرحله از حق اعاده دادرسی برخودار است و در نتیجه اجرای حکم اعدام او «هیچ مجوز قانونی ندارد و بی‌تردید قتل محسوب می‌شود».روز دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲، امیر رئیسیان وکیل زندانی سیاسی محمد قبادلو اعلام کرد ابلاغیه ای دریافت کرده است که در آن تاریخ اجرای حکم موکلش، روز سه شنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شده است. این در حالیست که حکم اعدام محمد قبادلو توسط دیوان عالی کشور نقض شده بود.
او این حکم را نافی حقوق قانونی موکلش و معادل با قتل قانونی دانست.

امیر رئیسیان در صفحه خود در شبکه ایکس نوشت:
«حکم قصاص محمد قبادلو در شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده بود و پرونده به شعبه هم‌عرض (شعبه ۵ کیفری یک تهران) ارجاع شده بود که ضرورتا با معاینات مجدد پزشکی قانونی حکم شایسته صادر شود.
پس از این حکم، پرونده ماهها به دست شعبه پنج کیفری یک نرسید و این شعبه از دیوان عالی کشور تقاضای ارشاد کرد و شعبه اول دیوان در آخرین ابلاغیه‌ای که به دست ما رسید گفته بود رسیدگی «فعلاً منتفی منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ٣٩ » شده است.

حالا این ابلاغیه اجرای حکم است که چند ساعت پیش برای ما ارسال شده است!
هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافیِ حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست.
در نتیجه اجرای حکم محمد قبادلو هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب میگردد.»

ابلاغیه تاریخ حکم اعدام محمد قبادلو


سازمان عفو بین‌الملل هم ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام محمد قبادلو با اشاره به بیماری او و ایرادات دیگری که این پرونده قضایی دارد، گفته بود: « پرونده این جوان دارای اختلال روانی که در بستر اعتراضات زن زندگی آزادی دستگیر شده، مبتنی بر اعترافات گرفته شده زیر شکنجه است و مخفیانه پیش برده شده است.»تصمیم ناگهانی قوه قضاییه برای اجرای حکم اعدام محمد قبادلو اعتراض بسیاری از وکلا و حقوق‌دانان را به دنبال داشت که در شبکه‌های اجتماعی با توجه به روند پرونده آن را در تعارض با قوانین دانسته بودند.از جمله مصطفی دانشجو در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت: «با تجویز اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور تا زمانی که در دادگاه همعرض رسیدگی و حکم صادر نشده اجرای حکم قصاص و اعمال مجازات سالب حیات وجاهت قانونی ندارد.»

محسن برهانی هم با تکرار همین استدلال گفت که اجرای حکم قصاص محمد قبادلو «یا ناشی از یک اشتباه است یا ناشی از یک شیطنت».به گفته آقای برهانی «اگر عقلای دستگاه قضا در این چند ساعت ورود نکنند، برخلاف قانون خونی بر زمین ریخته خواهد شد.»

همچنین شیما قوشه، دیگر وکیل دادگستری، نوشت: «قانون و قاضی و دادگاه و دستگاه قضا و عدالت و حق و حرمت خون و کلی قاعده فقهی که سال‌ها به خوردمون دادید، همه به سخره گرفته شده انگار.»

با این حال این اعتراضات مانع آن نشد تا دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از اعدام محمد قبادلو، متولد ۱۳۷۹، خودداری کند. پدر محمد قبادلو از جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق است و قبلا گفته بود که بیماری دوقطبی پسرش نتیجه شرایط او بوده است.
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، که در زندان اوین تهران است در پیامی گفت: «بیایید امشب را نیاساییم. هر کس هر طور می‌تواند فریاد اعدام نکنید باشد.»

خانم محمدی در این پیام اینستاگرامی نوشته است: «عادت کرده‌ام که به آزادی فکر نکنم، اما ای کاش آزاد بودم و امشب پشت دیوار زندان، محمد و مادرش را تنها نمی گذاشتم. مادر تنهای محمد را امشب پشت دیوار سخت و بیرحم زندان تنها نگذارید.»
محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹، فرزند محمدعلی، از بازداشت شدگان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است. اتهام وارد شده به وی «افساد فی الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری و کشتن استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور پلیس» اعلام شد.

روز شنبه سوم دی ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام او تایید شد. اما بعدها در سوم بهمن دیوان عالی کشور اعلام کرد که فرجام خواهی وکیل او را ثبت کرده است. وکیل او پیش از این نیز اعلام کرده بود که پرونده این متهم دارای نواقص متعدد، مستندات ناکافی مبنی بر مجرم بودن وی است.

روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، امیر هاشمی مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از توقف حکم اعدام محمد قبادلو از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری ایران خبر داد و اعلام کرد: قرار توقف اجرای حکم ‎محمد قبادلو، در پی درخواست مجدد ‎اعاده دادرسی وکیل، در دیوان عالی کشور صادر شد.