وزیر خارجه چین: مسأله «استقلال تایوان» بزرگترین چالش پیش‌ روی روابط با آمریکا است

وزارت خارجه چین، شنبه 7 بهمن، اعلام کرد که وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان مذاکرات بلندپایه خود در پایتخت تایلند به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که واشینگتن باید به تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» پایبند بماند.

وزیر خارجه چین در ادامه گفت که انتخابات اخیر تایوان این واقعیت را تغییر نداد که این جزیره بخشی از چین است و بر اساس بیانیه‌ای که از سوی این وزارتخانه منتشر شد، بزرگترین چالش پیش روی روابط آمریکا و چین موضوع «استقلال تایوان» است.در همین راستا، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت که از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند، اما قوانین ایالات متحده خواستار دفاع از تایوان است و واشینگتن را ملزم می‌کند تا با تمام تهدیدات پیش روی این جزیره به‌عنوان مواردی «نگران‌کننده» برخورد کند.

اهمیت تایوان برای چین و آمریک
وانگ یی همچنین گفت که دو طرف باید از چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال جاری به عنوان فرصتی برای تأمل در تجربیات گذشته و رفتار برابر با یکدیگر به جای اتخاذ نگرش تحقیرآمیز، استفاده کنند.

در این بیانیه به نقل از وانگ یی آمده است: «دو طرف باید «متعهد به احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز، همکاری سودمند و ایجاد یک راهکار صحیح برای تعامل میان چین و ایالات متحده باشند.»

وانگ یی و سالیوان طی روزهای جمعه و شنبه در بانکوک، پایتخت تایلند دیدار و گفت‌وگو کردند و بیانیه‌های صادره از سوی هر دو دولت آمریکا و چین مذاکرات آن‌ها را «صادقانه، عینی و سازنده» توصیف و تحسین کردند.

مذاکرات صریح و واقع‌بینانه
این دو مقام بلندپایه، پیش‌تر، در جزیره مالت در دریای مدیترانه و سال گذشته در وین قبل از دیدار در سطح عالی بین روسای جمهوری دو کشور در ماه نوامبر دیدار کرده بودند.

چین، شنبه 7 بهمن، در بیانیه‌ خود اشاره کرد که مذاکرات در مورد مساله تایوان که در بانکوک، میان وانگ یی، وزیر خارجه این کشور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده انجام شده، «صریح و واقع‌بينانه» بوده است.

روابط چین و آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل مسائل متعددی از جمله وضعیت تایوان، تجارت، فناوری‌های جدید، رقابت دو کشور برای نفوذ در منطقه آسیا و اقیانوسیه، دریای چین جنوبی و حقوق بشر تیره‌تر شده است.

با وجود این اما به نظر می رسد که دو کشور همچنان به از سرگیری مذاکرات علاقمند هستند، چرا که واشینگتن سال گذشته تعدادی از مقامات ارشد خود را به پکن فرستاد و در ماه نوامبر نشستی بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی او در کالیفرنیا، برگزار شد.

وزارت خارجه چین در ادامه بیانیه خود گفته که دو طرف مذاکرات راهبردی صریح، عینی و مثمر ثمری را به ویژه در مورد چگونگی برخورد مناسب با موضوعات مهم و حساس در روابط چین و آمریکا انجام دادند.

«جزئی از قلمرو چین»
شایان ذکر است که مقامات پکن همواره تایوان را که پس از پایان جنگ داخلی چین در سال 1949 موفق به بازپس‌گیری آن نشده‌اند، «جزئی از قلمرو چین» می‌دانند.

پکن تاکید دارد که اتحاد مجدد «صلح‌‌‌آمیز» با این جزیره که جمعیتی حدود 23 میلیون نفر دارد و از یک سیستم دموکراتیک برخوردار است را ترجیح می‌دهد. با این حال مقامات پکن اما توسل به زور در صورت لزوم را رد نمی‌کنند، به خصوص اگر استقلال جزیره به طور رسمی اعلام شود.

چین طی در سال‌های اخیر درباره گسترش دیدارها میان مقامات سیاسی آمریکا و تایوان ابراز نارضایتی کرده است و چنین رویکردی را نقض تعهد ایالات متحده در عدم برقراری روابط رسمی با تایپه می‌داند.