اردن «حمله تروریستی» و کشته‌شدن 3 سرباز آمریکایی را محکوم کرد

دولت اردن «حمله تروریستی» که در مرزش با سوریه رخ داد و منجر به کشته شدن 3 سرباز آمریکایی شد را محکوم کرد.

مهند مبیضین، سخنگوی دولت اردن، شامگاه یک‌شنبه 8 بهمن تایید کرد، حمله به نیروهای آمریکایی که منجر به کشته شدن سه سرباز شد، یک پایگاه در نزدیکی مرز سوریه صورت گرفت مقر نیروهای آمریکایی را هدف قرار داد كه با نيروهاى اردنى در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.به گزارش خبرگزاری «فرانسه»، مبیضین گفت: «اردن، حمله تروریستی به پایگاه پیشرفته در مرز سوریه که منجر به کشته شدن 3 سرباز و مجروح شدن ده‌ها سرباز دیگر شد را به شدت محکوم می‌کند.»

او افزود، این حمله هیچ خسارتی میان نیروهای مسلح اردن نداشته است.

«سیستم نظامی»
مبیضین تاکید کرد: «اردن به مقابله با تهدید تروریسم و قاچاق مواد مخدر و سلاح از مرز سوریه به اردن ادامه خواهد داد و با تمام توان و عزم و اراده، با هر کسی که امنیت اردن را به چالش بکشد، مقابله خواهید کرد.»

حمله در خاک اردن نبود
مهند مبیضین که وزیر ارتباطات دولتی اردن نیز هست در اظهاراتی دیگر به شبکه رسمی «المملکه» گفت: «حمله‌ای که نیروهای آمریکایی در نزدیک مرز سوریه را هدف قرار داد، داخل اردن نبوده است.» او توضیح داد: «این حمله پایگاه «التنف» سوریه را هدف قرار داد.»

با این حال، منابع آمریکایی می‌گویند آمار قربانیان حمله به نیروهای آمریکایی در پایگاه‌هایی در مرز سوریه و اردن به 3 کشته و حدود 50 مجروح رسید.

موشک از سوریه پرتاب شده بود
در همین راستا، منابع شبکه «العربیه» گزارش دادند، پهپادی که نیروهای آمریکایی در اردن را هدف قرار داده، از سوریه پرتاب شده بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت، کشته شدن سه سرباز آمریکایی با حمله پهپادی در شمال شرقی اردن نزدیکی مرز سوریه اتفاق افتاده است.

بایدن گفت: «حمله به پایگاه ما در اردن توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه و عراق انجام شد.»

بایدن ادامه داد: «آنچه در اردن اتفاق افتاد یک تشدید تنش بزرگ است.»

از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس، تنش‌ها در منطقه و در چندین جبهه، از عراق گرفته تا سوریه، یمن و لبنان، توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت حکومت ایران، تشدید شده است.

از 17 اکتبر 2023 تا 26 ژانویه 2024، بیش از 158 حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه از سوی گروه‌های وابسته به ایران صورت گرفته است.

هفته گذشته، این گروه‌ها تهدید به آغاز اجرای مرحله دوم حملات خود از جمله تشدید حملات در دریای مدیترانه برای محاصره بنادر اسرائیل کردند.

از سویی آمریکا، در عراق و سوریه بیش از یک حمله علیه پایگاه‌های گروه‌ها وابسته به ایران انجام داده که در صورت ادامه حملات، تهدید به حملات بیشتری کرده است.

ایالات متحده 900 سرباز در سوریه و 2500 سرباز دیگر در خاک عراق به عنوان نیروهای ائتلاف که به عنوان مشاور نیروهای محلی هستند، مستقر کرده تا از بازگشت هسته‌های «داعش» که از سال 2014 کنترل بخش وسیعی را در دست داشت، جلوگیری کند.