درگیری آمریکا و روسیه در سازمان ملل بر سر اوکراین


دو طرف این اتهامات را در نشست شورای امنیت درباره اوکراین که به درخواست مسکو برگذار شده بود، مبادله کردند

جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل عرصه درگیری آمریکا و روسیه بر سر اوکراین بود. واشینگتن مسکو را به شلیک حداقل 9 موشک ساخت کره شمالی به سوی اوکراین متهم کرد، و مسکو در مقابل واشینگتن را «همدست مستقیم» کی‌یف در سرنگونی هواپیمای ترابری نظامی روسیه در ماه گذشته نامید.

به گزارش «رویترز»، واسیلی نِبِنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، و رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، این اتهامات را در نشست شورای امنیت درباره اوکراین که به درخواست مسکو برگذار شده بود، مبادله کردند.

وود گفت: «روسیه تا به امروز حداقل 9 بار موشک‌های بالستیک تأمین‌شده توسط کره شمالی را به اوکراین پرتاب کرده است. روسیه و کره شمالی باید در قبال اقدامات خود که تعهدات دیرپای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند، پاسخگو باشند.»

مسکو و پیونگ‌یانگ هر دو اتهامات آمریکا را رد کرده‌اند، اما پارسال متعهد شدند تا روابط نظامی خود را تعمیق کنند. روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین روابط خود را با کره شمالی و سایر کشورهای دشمن آمریکا مانند ایران افزایش داده است، و این روابط منجر به نگرانی غرب شده است.

در 24 ژانویه یک هواپیمای ایلوشین-76 نیروی هوایی روسیه سقوط کرد. روسیه اعلام کرد تمام 74 سرنشین هواپیما از جمله 65 سرباز اسیر اوکراینی که سوار بر آن بودند، و قرار بود با اسرای روسی مبادله شوند، کشته شدند. مسکو کی‌یف را مسئول سرنگونی این هواپیما دانست.

نبنزیا به شورای امنیت گفت: «ما شواهد انکارناپذیری در دست داریم که نشان می‌دهد از موشک پاتریوت برای انجام این حمله استفاده شده است، که تردیدی باقی نمی‌گذارد که واشینگتن همدست مستقیم این جنایت بوده است».

به گفته رویترز، بازرسان روسی هفته پیش گفتند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد ارتش اوکراین هواپیمای ترابری نظامی روسیه را با استفاده از موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا سرنگون کرده است.