شهرداری نوفل‌لوشاتو برای همیشه نام آیت الله خمینی را از این شهرک حذف کرد: مصطفی خلجی

سرنگونی

چهل و پنج سال پس از آن که روح‌الله خمینی نوفل لوشاتو، منطقه‌ای در حومه پاریس را به مقصد تهران ترک کرد، فرانسوی‌ها در تلاشند تا خاطره و آثار برجای مانده از بنیانگذار جمهوری اسلامی را از این منطقه محو کنند.

این امر تا حدود زیادی نتیجه تلاش معترضان ایرانی در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» سال گذشته است که بارها در نوفل لوشاتو علیه نصب تابلویی مربوط به آیت‌الله خمینی در محلی که او پیشتر در آنجا اقامت داشت، تجمع کردند.

اگر اصرار معترضان ایرانی برای حذف تابلو یادبود خمینی در نوفل لوشاتو نبود، این روزها باید طبق سنت سال‌های گذشته مراسمی حکومتی از سوی سفارت جمهوری اسلامی در پاریس در نوفل لوشاتو به یاد او برگزار می‌شد.

فرانسوی‌ها که زمانی به خود آیت الله خمینی پناه داده بودند و خاک فرانسه عملاً سکویی بین‌المللی برای انتشار پیام‌های او شده بود، در دهه‌های گذشته با این مراسم حکومتی کنار می‌آمدند.

حتی برگزاری مداوم بزرگداشت خمینی در نوفل‌لوشاتو از سوی سفارت ایران، بازتابی هم در رسانه‌های فرانسوی داشت.
اما از یک سال پیش جو حاکم بر نوفل لوشاتو عمیقاً تغییر کرده و دیگر خبری از این مراسم نیست.

چندین سال بود در خانه‌ای که پیشتر محل اقامت خمینی و انقلابیون همراهش بود تابلوی یادبودی نصب شده بود که از خیابان مشهود بود.
اما شهرداری نوفل‌لوشاتو به « سرکوب مردم توسط جمهوری اسلامی و نقض مکرر حقوق بشر در ایران» اشاره کرد و گفت که چنین چیزی «دیگر در خاک فرانسه قابل تحمل نیست».

نوفل لوشاتو پیش از انقلاب ایران شهرتی در میان ایرانیان نداشت، اما جمهوری اسلامی تلاش کرد که از این اسم به عنوان ابرازی ایدئولوژیک و نماد نفوذ خود استفاده کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی خیابانی در تهران را که سفارت فرانسه در آن واقع بود، به نام نوفل لوشاتو نامگذاری کردند و مستندهای متعددی از سوی حکومت ایران درباره این شهر ساخته شد.

روزنامه «لیبراسیون» در گزارشی از محدودیت‌های شهرداری نوفل‌لوشاتو برای برگزاری هرگونه مراسم یا نصب عکس و پوستر در مورد اقامت آیت‌الله خمینی، در این شهرک خبر داد و نوشت که شهرداری نوفل‌لوشاتو برای همیشه نام آیت الله خمینی را از این بخش حذف کرد.

این روزنامه سراسری چاپ پاریس نوشت، شهرداری نوفل‌لوشاتو پس از تلاش طولانی مخالفان حکومت ایران، روز پنجم دی دستوری صادر کرد که بر اساس آن نصب هرگونه تصویر و پوستر برای یادبود اقامت آیت‌الله خمینی در این شهر ممنوع است.

در این دستور شهرداری نوفل‌لوشاتو همچنین آمده است:
بنای یادبودی که از سال ۲۰۱۷ در حیاط اقامتگاه خمینی در این شهرک همراه با تصویر او نصب شده و از خیابان نیز قابل رؤیت بود، «ستایشگر  نقض مکرر حقوق بشر در ایران است و دیگر در خاک فرانسه قابل تحمل نیست».
این روزنامه به نقل از یکی از ساکنان نوفل‌لوشاتو نوشته است:
«دیگر نمی‌خواهیم نوفل‌لوشاتو به اسم آیت الله خمینی آمیخته باشد.
خمینی تصادفاً این‌جا آمد و می‌خواهیم این گذشته را برای همیشه فراموش کنیم».

این روزنامه همچنین با اشاره به این‌که تا سال گذشته، مراسمی از سوی سفارت جمهوری اسلامی در محل سابق اقامت خمینی برگزار می‌شد، نوشت:
اکنون با ممنوع شدن این مراسم، شهرداری و ساکنان شهرک تلاش کرده‌اند تا «این صفحه مزاحم در تاریخ خود را فراموش کنند».

خمینی در فاصله ششم اکتبر ۱۹۷۸ (۱۴ مهر ۱۳۵۷) تا ۳۱ ژانویه ۱۹۷۹ (۱۱ بهمن ۱۳۵۷) به مدت ۱۱۲ روز در نوفل‌لوشاتو اقامت داشت.

پس از انقلاب، وقتی نظام جمهوری اسلامی در ایران مستقر شد، خیابانی که سفارت فرانسه در تهران در آن واقع است به نام «نوفل‌لوشاتو» نامگذاری شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به این اقدام شهرداری نوفل‌لوشاتو واکنش نشان نداده‌اند..

ایریس فرخنده، یک دانشگاهی ایرانی-فرانسوی که در این باره تحقیق کرده، به لیبراسیون گفته که از نظر جمهوری اسلامی «این تکه زمین کوچک [نوفل‌لوشاتو] نماد تکه‌ای از غرب فتح‌شده توسط جمهوری اسلامی است که از دست دادن آن [برای این حکومت] یک توهین است».