انقلاب از بالا یا از پایین: علی_مرادی

جمهوری اسلامی با ساختار فعلی خارج از عقلانیت عمل می‌کند، عملکرد ایدئولوژیک و خارج از عقلانیت، باعث حکمرانی ناکارآمد و ضد منافع ملی می گردد.
افزایش فقر، بیکاری و تورم ، کاهش رفاه اقتصادی عموم مردم، افزایش شکاف طبقات اقتصادی، فسادهای مالی هنگفت ، حیف و میل منافع و منابع ملی از نتایج چنین حکمرانی است.

طعم ایدئولوژیک حکمرانی، باعث زائل شدن شایسته سالاری و رشد مریدان و چاکران درگاه شده، ریشه عقلانیت، درایت و حکمرانی خوب را خشکانده است.
حکمرانی خوب که به رفاه اقتصادی مردم ، حفظ کرامت و تعالی انسانی ، عدالت اجتماعی، نظم و امنیت عمومی و حفظ محیط زيست پایدار منجر میشود، با حاکمیت ایدئولوژیک وغیر عقلانی ناسازگار و تحقق ناپذیر هست.

فرصت و اعتماد بزرگی که با مشارکت خیل عظیم مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ برای اصلاح امور کشور بوجود آمده بود، با لجبازی‌ها و خودخواهی‌ها حاکمیت و فاسدان زائل گردید و باد هوا شد.

پس از آن هم در سال‌های بعدی فرصت سوزی‌های زیادی شد، بطوریکه هم منابع ملی حیف شد و وهم محیط زيست تخریب، هم منافع ملی در پی هوس تمدن نوین اسلامی ذبح و قربانی گردید.

مهمتر از آن ، اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی از بین رفت. خیل عظیم نخبگان مهاجرت کردند.

گرچه حاکمیت عقلانیت به درایت لازم را برای اصلاح و تحول ندارد و اگر هم داشته باشد ، امروزه، دیگر اکثریت مردم ایران به حاکمیت اعتمادی ندارند و به حاکمیت فرصت اصلاح تدریجی نخواهند داد ، چون اعتماد مردمی که پشتوانه اجرای سیاست هاست ، برای حاکمیت باقی نمانده است.

اعتمادسازی حاکمیت برای مردم، هم حداقل به یک دهه فرصت و هم هزینه هاي هنگفتی لازم دارد، که چنین منابع زمانی و مالی ، دیگر برای حاکمیت جمهوری اسلامی باقی نمانده است.

بنابراین، فقط دو راه پیش روی حاکمیت جمهوری اسلامی باقیمانده است، یا اینکه از بالا دست به تغییرات ساختاری اساسی بزند، که به مثابه یک انقلاب بزرگ از بالاست.
و کلاً ساختارها را تغییر دهد و این حاکمیت ناکارآمد را به یک حاکمیت کارآمد با مشارکت همگانی ، بخصوص شایستگان ملت ، تبدیل کند.

که این خود انقلابی ست از بالا و با کمترین هزینه در جهت منافع ملی

فرصت برلی چنین انقلاب ساختاری و نرم نامحدود نیست و در یک پنجره فرصت محدود ، یک تا دو سال آینده در دسترس خواهد بود، و اگر این چند سال بگذرد، قطعاً فروپاشی یا انقلاب از پایین رخ خواهد داد، که در آن می‌شود آنچه که نباید بشود.

تا ببینیم که چرخ بازیگر چه بازی‌هایی در آستین دارد و آینده چگونه رقم خواهد خورد.