واکنش‌های جهانی به جان باختن الکسی ناوالنی؛ پیام‌های رهبران غربی

واکنش رهبران جهان و مقامات ارشد غربی به خبر در گذشت آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین در زندان، ادامه دارد و معاون رئیس جمهور آمریکا گفته است حکومت روسیه در این مورد مسئول است.

کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا٬ برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، گفت: «اجازه دهید واضح بگوییم، روسیه مسئول است.»

معاون اول رئیس جمهور آمریکا٬ ضمن ابراز تردید نسبت به گزارش رسمی دولت روسیه در خصوص مرگ الکسی ناوالنی، افزود که اگر گزارش مرگ این چهره اپوزیسیون روسیه تایید شود، «نشانه دیگری از وحشیگری پوتین» خواهد بود.

بلینکن: نشان دهنده پوسیدگی سیستم پوتین است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز به خبر درگذشت الکسی ناوالنی واکنش نشان داده و گفته است که کرملین برای سال‌های این منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین را مورد «آزار و اذیت» قرار داد، او را «مسموم» کرد و در نهایت آقای ناوالنی را به زندان انداخت.

وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز همدردی با خانواده این منتقد سرشناس رهبر روسیه، تصریح کرد: گزارش شده که الکسی ناوالنی در زندان جان‌باخته است، «این نشان دهنده ضعف و پوسیدگی سیستمی است که پوتین ساخته است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به صراحت از نقش رئیس جمهور روسیه در مرگ الکسی ناوالنی سخن گفت.

ولودیمیر زلنسکی اظهار داشت: «واضح است که او توسط پوتین کشته شده است. پوتین برای این که چه کسی بمیرد اهمیتی نمی‌دهد، برای او فقط حفظ جایگاهش مهم است.»

دولت بریتانیا سفیر روسیه را احضار کرد

همزمان با تظاهرات در مقابل سفارت روسیه در لندن، دولت بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که «سفارت روسیه» در اعتراض به مرگ الکسی ناوالنی احضار کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا بیانیه‌ای اعلام کرده است٬ تا زمان روشن شدن موضوع مرگ الکسی ناوالنی، «ما مقامات روسیه را کاملاً مسئول می‌دانیم».

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز در همین روز تأکید کرد لادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، باید پاسخگوی مرگ ناوالنی باشد.

او اضافه کرد که مرگ الکسی ناوالنی «باید پیامد داشته باشد، زیرا من شک ندارم که این مرد٬ یک مبارز شجاع علیه فساد، برای عدالت و دموکراسی بود.»

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا هم ضمن ادای احترام به الکسی ناوالنی، او را «سرسخت ترین مدافع دموکراسی روسیه» خواند.

ابراز همدردی بایدن با خانواده و هواداران الکسی ناوالنی
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا جمعه باردیگر به خبر درگذشت الکسی ناوالنی در زندان روسیه واکنش نشان داد و با خانواده و هواداران این مخالف ولادیمیر پوتین ابراز همدری کرد.

جو بایدن در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به همکاران و طرفداران آلکسی ناوالنی که «علیرغم تلاش‌های پوتین برای سرکوب مخالفان، به کار او ادامه خواهند داد» تسلیت گفت.

رئیس جمهور آمریکا با خانواده الکسی ناوالنی که همانند او رویای « آینده‌ای بهتر برای روسیه» داشتند، ابراز همدری کرد.یک گروه ناظر بر حقوق بشر در روسیه می‌گوید٬ شامگاه جمعه در جریان برگزاری مراسم یادبود برای الکسی ناوالنی، مخالف پوتین که در زندان درگذشت٬ دستکم ۷۳ نفر در سراسر روسیه بازداشت شدند.

دیمیتری انیسیموف، سخنگوی گروه «او.وی دی.اینفو» به سی‌ان‌ان گفت که احتمالاً افراد بیشتری بازداشت شده‌اند.

طبق این گزارش، بازداشت‌هایی در شهرهای متعدد روسیه، از جمله مورمانسک، مسکو، روستوف-آن-دون، نیژنی نووگورود و سنت پترزبورگ انجام شده است.

یک مقام قضایی روسیه اوایل روز جمعه هشدار داد که هرگونه تظاهرات برای الکسی ناوالنی در مسکو ممنوع است و هرکسی که در آن شرکت کند، دستگیر می‌شود.

تصاویر ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهای پلیس روسیه عصر جمعه در مسکو پلاکاردهای تظاهرکنندگان را پاره می‌کنند و حداقل یک نفر را دستگیر می‌کنند.

تجمع‌ها در روسیه و سایر کشورها برای ادای احترام به الکسی ناوالنی
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ده‌ها نفر در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ به خیابان‌ها آمدند تا به الکسی ناوالنی ادای احترام کنند.

خبرگزاری فرانسه خبر داده که این افراد صف بسته‌اند تا با قراردادن گل در محل‌های موقت برای یادبود قربانبان سرکوب سیاسی، همبستگی خود را با خبر درگذشت آقای ناوالنی که یکی از مشهورترین مخالفان رئیس‌جمهور روسیه است، نشان دهند.

مقام‌های روسیه گفته‌اند از فراخوان‌ها در اینترنت برای گردهمایی در مرکز مسکو مطلع شده‌اند به مردم هشدار داده‌اند تجمع نکنند.

با این حال در مسکو، ده‌ها نفر در برابر بنای یادبود «سنگ سولووکی» در میدان لوبیانکا که مقر سابق «کاگ‌ب» در اتحاد جماهیر شوروی و مقر فعلی جانشین آن، سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) است، جمع شدند و گل‌های رز سرح و سفید روی این بنا قرار دادند.

در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ویدئوهایی از برخورد خشونت بار پلیس مسکو و سن پترزبورگ با تجمع‌کنندگان منتشر شده است.

تصاویر دیگری نیز منتشر شده که تجمع افراد در شهر کازان روسیه و متفرق کردن آنها توسط پلیس را به نمایش گذاشته‌اند.

در پایتخت کشورهایی مانند ایتالیا، صربستان، بلغارستان، ارمنستان وگرجستان نیز تجمع‌هایی برای یادبود آقای ناوالنی برگزار شده است.

مرگ ناوالنی برعهده پوتین و نشانه بی‌رحمی او است
جو بایدن می‌گوید مسئولیت اصلی مرگ الکسی ناوالنی در زندان برعهده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در کاخ سفید گفت از شنیدن خبر درگذشت آقای ناوالنی مانند میلیون‌ها نفر در سراسر جهان «خشمگین» شده اما «واقعا غافلگیر» نشده است.

آقای بایدن گفت: «اشتباه نکنید. مسئولیت مرگ ناوالنی با پوتین است. این مدرک دیگری از بی‌رحمی پوتین است. هیچکس نباید فریب بخورد، نه در روسیه، نه اینجا و نه در هیچ‌کجای جهان. پوتین نه تنها شهروندان سایر کشورها را هدف می‌گیرد، همانطور که اکنون در اوکراین شاهدیم، که علیه مردم خودش جنایت‌های هولناکی مرتکب می‌شود.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین درباره الکسی ناوالنی گفت: «او همان چیزی بود که پوتین نبود. او شجاع بود. او صاجب اصول بود و متعهد بود از روسیه کشوری بسازد که در آن حاکمیت قانون در کار باشد و همه‌جا اجرا شود.»

آقای بایدن در پاسخ به سوالی که آیا مرگ آقای ناوالنی «آدمکشی» به شمار می‌شود، گفت: «شکی نیست مرگ ناوالنی نتیجهٔ کاری است که پوتین و تبهکارانش انجام دادند.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با تقدیر از شخصیت و تلاش‌های این مخالف ولایمیر پوتین و زندانی شدن او توسط حکومت روسیه گفت که مجازات حبس نیز نتوانست الکسی ناوالنی را از «افشای دروغ‌ها» باز دارد: «او حتی در زندان هم صدای حقیقت بود.»

گزارش‌ها درباره مرگ او «به احتمال زیاد صحیح» است
دستیار و سخنگوی الکسی ناوالنی عصر جمعه اعلام کرد گزارش‌ها درباره مرگ او در زندان «به احتمال زیاد صحیح» است.

کیرا یارمیش در یک پیام ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، گفت بستگان و وکلای آقای ناوالنی اوایل روز شنبه به زندان محل حبس او در سیبری خواهند رفت.

او در این ویدئو گفت تا زمان ورود وکلا، «ما هیچ تأییدیه‌ای نداریم و بنابراین نمی‌توانیم به شکل رسمی اظهارات آژانس‌های خبری کرملین درباره مرگ الکسی ناوالنی را تأیید یا تکذیب کنیم.»

خانم یارنیش در عین حال افزود: «اما در واقعیت همگی درک می‌کنیم وقتی دیمیتری پسکوف [سخنگوی کرملین] و پوتین و سایرین نظری می‌دهند، نمی‌تواند تصادفی یا اشتباه باشد. بنابرین به احتمال زیاد خبر صحیح است.»

واکنش نخست‌وزیران بریتانیا، کانادا و لهستان به مرگ ناوالنی
ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، خبر درگذشت الکسی ناوالنی را «هولناک» خواند و گفت او «بی‌باک‌ترین مدافع دموکراسی» در روسیه بود و شجاعت بی‌نظیری در طول عمر خود نشان داد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز ضمن تقدیر از شهامت آقای ناوالنی در مبارزه برای دموکراسی، مرگ او را «تراژدی» خواند و افزود این به کل جهان یادآوری می‌کند که «پوتین چه هیولایی است.»

همچنین دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، در پستی در شبکه ایکس نوشت: «الکسی، ما هرگز تو را فراموش نخواهیم کرد. و هرگز آنها را نخواهیم بخشید.»

اشاره نخست‌وزیر لهستان به «آن‌ها»، حاکمیت ولادیمیر پوتین و کرملین است.

پوتین باید پاسخگوی مرگ ناوالنی باشد
دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق)‌ نوشت الکسی ناوالنی «شجاعانه با فساد مبارزه کرد. روسیهٔ پوتین اتهامات جعلی به او زد، او را مسموم کرد ، وی را به یک تبعیدگاه دورافتاده برای زندانیان کیفری در قطب شمال فرستاد، و او اکنون به طرز غم‌انگیزی درگذشته است».

آقای کامرون افزود «پوتین باید پاسخگوی این اتفاق باشد».

به نوشته وزیر خارجه بریتانیا، هیچ کس «نباید در ماهیت دهشتناک رژیم او (ولادیمیر پوتین) شک کند».

پوتین و اطرافیانش مجازات خواهند شد
یولیا ناوالنی، همسر الکسی ناوالنی، در نخستین واکنش به مرگ این مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، گفت این یک خبر «دهشتناک» است.

یولیا ناوالنی افزود: «پوتین بخاطر آن‌چه که بر سر روسیه آورده، باید مسئول این رویداد باشد».

خانم ناوالنی در عین حال گفت خبر مرگ الکسی هنوز راستی‌آزمایی نشده و افزود: «نباید هر شایعه وحشتناکی را باور کرد».همسر الکسی ناوالنی همچنین تأکید کرد: «اما اگر این خبر درست باشد، من می‌خواهم که پوتین و همه کارکنانش، همه افرادی که اطراف او و دولتش و دوستانش حضور دارند، بدانند که به خاطر آنچه که بر سر کشور ما، خانواده من و همسرم آورده‌اند، مجازات خواهند شد.»

مسئولان کنفرانس امنیتی مونیخ امسال نیز مانند سال گذشته از دعوت از مقام‌های روسیه برای شرکت در این گردهمایی مهم جهانی خودداری کرده و در عوض، شخصیت‌های وابسته به جناح اپوزیسیون روسیه را دعوت کرده‌اند. مسئولان جمهوری اسلامی نیز به این کنفرانس دعوت نشده‌اند.

یولیا ناوالنایا در میان اعضای هیئت روسی شرکت‌کننده در کنفرانس مونیخ بود. او با وجود شنیدن گزارش‌ها در مورد مرگ همسرش، روز جمعه در کنفرانس سخنرانی کرد اما این احتمال مطرح شده که قرار است به روسیه بازگردد تا جویای اخبار مربوط به همسرش شود.

ناوالنی بدون اینکه شکست بخورد، جان باخت
باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا الکسی ناوالنی را مردی «شجاع» توصیف کرد و در شبکه ایکس نوشت که او بدون اینکه «شکست بخورد»، جان باخت.

آقای اوباما اضافه کرد که ناوالنی «با فساد جنگید و به میلیون‌ها نفر الهام بخشید.»

به نوشته او، ناوالنی «هرگز از پافشاری خود بر آزادی بیان، حاکمیت قانون، و روسیه‌ای که مقابل مردم پاسخگوست و نه یک دیکتاتور، کوتاه نیامد.»