محکومیت‌های‌ بین‌المللی بمباران صف‌ دریافت کمک‌های بشردوستانه در غزه

محکومیت‌های‌ بین‌المللی بمباران صف‌ دریافت کمک‌های بشردوستانه در غزه
ارتش اسرائیل، صبح پنج‌شنبه، میدان نابلسی در شمال نوار غزه را هدف قرار داد که بر اثر آن بیش از 100 غیرنظامی فلسطینی کشته و حدود 760 نفر دیگر زخمی شدند
کشته‌شدن بیش از 110 فلسطینی و زخمی‌شدن صدها نفر دیگر در پی حمله اسرائیل به میدان نابلسی موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را برانگیخت.

گزارش‌های منتشر شده درباره حمله اسرائیل به فلسطینیانی که در خیابان الرشید در نزدیکی شهر غزه در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، موج گسترده‌ای از محکومیت‌های بین‌المللی را برانگیخت و به دنبال آن، ایالات متحده خواستار پاسخ‌های روشن از اسرائیل درباره این حادثه شد.

کاخ سفید کشته‌شدن افراد در انتظار دریافت کمک‌ها را «حادثه‌ای خطرناک» توصیف کرده و اعلام کرد که گزارش‌هایی درباره آنچه اتفاق افتاده را بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده در حال انجام تحقیقات در این باره است و افزود که آنچه رخ داده ممکن است مذاکرات آتش‌بس را پیچیده کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز حوادثی که منجر به کشته‌شدن بیش از 100 فلسطینی توسط ارتش اسرائیل در جریان عملیات کمک‌رسانی به شمال غزه شد را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت: «دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. اما چه این افراد بر اثر بمباران اسرائیل کشته شده باشند یا بر اثر ازدحام جمعیت له شده‌ یا توسط کامیون‌ها زیر‌گرفته شده باشند، همه اینها اعمال خشونت‌آمیز هستند که به نوعی با این جنگ وابسته‌اند.»

دوجاریک افزود: «این حادثه در شرایط وحشتناکی رخ داده است.»

سخنگوی گوترش در ادامه تاکید کرد که خدمه سازمان ملل متحد در هنگام توزیع این کمک‌ها حضور نداشتند.

در حالی که ترکیه این رویداد را «جنایت جدید علیه بشریت» توصیف کرده است، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل جنایت جدیدی را به جنایات خود علیه بشریت افزوده است؛ از سوی دیگر آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و از اسرائیل خواست از مردم فلسطین محافظت کند.

فرانسه نیز تاکید کرد که حمله به شهروندان در حال انتظار دریافت کمک «غیر موجه» بود و حقایق مربوط به این حادثه باید فاش شود.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، کشته‌شدن این افراد را یک «کابوس» خواند و خواستار پایان‌دادن درگیری‌ها در نوار غزه شد.

ارتش اسرائیل، صبح پنج‌شنبه، میدان نابلسی در شمال نوار غزه را هدف قرار داد که بر اثر آن بیش از 100 غیرنظامی فلسطینی کشته و حدود 760 نفر دیگر زخمی شدند.

با این حال، سخنگوی دولت اسرائیل مدعی شد که کشته‌شدن فلسطینی‌ها در جریان توزیع کمک‌ها در غزه ناشی از حرکت رانندگان کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در میان جمعیت است.