سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای: آمریکا قطر را برای سرپیچی از تحریم‌های ایران پاسخگو کند

امیر قطر

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، با انتقاد از حضور وزارت دفاع و سپاه پاسداران در نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه، از دولت جو بایدن خواست که قطر را به‌دلیل سرپیچی از تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، پاسخگو بداند.

مارک والاس، مدیرعامل سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، روز دوشنبه ۱۴ اسفند، در نامه سرگشاده‌‌ای خطاب به شیخ تمیم بن حماد آل ثانی، امیر قطر، بار دیگر به مشارکت رسمی سپاه پاسداران و مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاع دریایی دوحه اعتراض کرد.

در این نامه با اشاره به تحریم فرماندهان سپاه و مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی، از اختصاص دادن غرفه‌ای به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌شدت انتقاد شده است.

نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه، از روز دوشنبه ۱۴ اسفند تا چهارشنبه ۱۶ اسفند در پایتخت قطر برگزار می‌شود.

در نامه سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای گفته شده است:«تصمیم شما برای دادن اجازه حضور و در نتیجه مشروعیت بخشیدن به سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی، کاملا بر خلاف اقدام‌های به قول رییس‌جمهعوری بایدن، یک «دوست خوب» ایالات متحده است.

مارک والاس در ابتدای نامه خود، به اعتراض این سازمان در گذشته به شرکت جمهوری اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه اشاره کرده و پاسخ وقت وزارت امور خارجه آمریکا را یادآوری کرده است.

در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به حضور ایران در این نمایشگاه گفت:« آمریکا عمیقا از حضور ایران و افسران سپاه در نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه ناامید و ناراحت است. با توجه به اینکه این ایران است که به تنهای ثبات دریایی در سراسر منطقه خلیج فارس را تهدید می‌کند، ما حضور ایران در این نمایشگاه را رد می‌کنیم.»

در نامه سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای به امیر قطر آمده است که پهپادها، موشک‌ها و سایر تسلیحاتی که ایران در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، به‌طور مستقیم از سوی جمهوری اسلامی، روسیه و یا گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی علیه آمریکا و متحدانش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مارک والاس در نامه جدید خود به امیر قطر گفته است:«با این حال شما تصمیم گرفتید آن نامه و همچنین محکومیت صریح ابراز شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا را نادیده بگیرید.»

در این نامه تاکید شده است که اقدام قطر، نقض جدی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و ایجاد خطری بزرگ علیه آمریکا و متحدان این کشور در منطقه است.

در نامه سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، به فهرستی از اقدام‌ها و نیز تسلیحات به کارگرفته شده از سوی سپاه پاسداران یا از طریق نیروهای نیابتی علیه آمریکا و متحدانش اشاره و تاکید شده است که این اقدام قطر کاملا غیرقابل قبول است که به وزارت دفاع جمهوری اسلامی و سپاه پاسدران اجازه دهید تسلیحات و قابلیت‌های تروریستی خود را در خاک قطر و در مجاورت شرکت‌های دفاعی آمریکا که قراردادهای چند میلیارد دلاری با پنتاگون دارند، به نمایش بگذارند.

در این نامه همچنین گفته شده است که سپاه پاسداران تنها گروه تروریستی نیست که از حمایت قطر برخوردار است.

اشاره سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، به گروه حماس است که اگرچه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، اما میزبان شماری از رهبران بلندپایه حماس، از جمله اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، و خالد مشعل رهبر پیشین این گروه است.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در نامه سرگشاده خود به امیر قطر افزوده است:«قطر با میزبانی و تامین مالی رهبران حماس، نقش مهمی در حمله تروریستی هفت اکتبر حماس به اسرائیل دارد.»

در این نامه تاکید شده که نه این سازمان، و نه بخش‌های فزاینده‌ای از مردم آمریکا و اعضای کنگره ایالات متحده، دیگر فریب «تلاش‌های بی‌شرمانه» قطر برای تبرئه خود را نخواهند خورد.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، پیش از این نیز به قطر برای میزبانی از رهبران حماس اعتراض کرده بود.

مارک والاس در پایان نامه خود به امیر قطر، از دولت آمریکا خواسته است که از فرصت دیدار با نخست‌وزیر قطر در واشنگتن در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند استفاده کند تا دوحه رویکرد خود در قبال جمهوری اسلامی و حماس را تغییر دهد و در غیر این صورت، برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه، از جمله خانواده سلطنتی و کشور قطر را تحریم کند.

نخست‌وزیر قطر، برای شرکت در گفتگوی استراتژیک آمریکا و قطر به واشنگتن سفر کرده است.