اوکراین با احضار سفیر واتیکان، ناخشنودی خود را از اظهارات پاپ اعلام کرد

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، وزارت خارجه اوکراین سفیر واتیکان در کی‌یف را احضار کرد و دبیرکل ناتو هم گفت اوکراین به سلاح نیاز دارد، نه پرچم سفید.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه اوکراین روز دوشنبه ۲۱ اسفند با احضار سفیر واتیکان در کی‌یف، نسبت به اظهارات اخیر پاپ ابراز «سرخوردگی» کرد.

بنابر بیانیه وزارت خارجه اوکراین، سخنان پاپ «به طرف قوی مشروعیت می‌بخشد و بی‌اعتنایی بیشتر به هنجارهای حقوق بین‌الملل را تشویق می‌کند».

پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ای که بخشی از آن روز شنبه از یک شبکه تلویزیون سوئیس پخش شد گفته بود اوکراین باید شجاعت بلند کردن پرچم سفید و مذاکره برای پایان دادن به جنگ با روسیه را داشته باشد.

تصویری از دیدار رئیس‌جمهور اوکراین با پاپ فرانسیس در ماه مه ۲۰۲۳
بیشتر در این باره:
انتقاد زلنسکی از اظهارات پاپ درباره بالا بردن «پرچم سفید» اوکراین در جنگ با روسیه
با این حال سخنگوی واتیکان بعدا گفت منظور پاپ «تسلیم اوکراین» نبوده است.

اظهارات رهبر کاتولیک‌ها با موجی از واکنش‌ها در داخل و خارج از اوکراین روبه‌رو شد.

در تازه‌ترین واکنش ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه با رد درخواست پاپ در مورد «برافراشتن پرچم سفید و مذاکره با روسیه» گفت بهترین راه برای پایان دادن به این جنگ مسلح کردن کی‌یف است.

آقای استولتنبرگ به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر خواهان یک راه‌حل از طریق مذاکره، صلح‌آمیز و پایدار هستیم، راه رسیدن به آن ارائه حمایت نظامی از اوکراین است».

اوکراین بسیاری از اراضی خود را که روسیه پس از حمله دو سال پیش خود به این کشور اشغال کرده بود باز پس گرفته اما با عدم پیشرفت مورد انتظار در انجام ضدحمله، به این نگرانی دامن زده شد که جنگ به بن‌بست رسیده است.

شمار زیادی از کارشناسان با تاکید بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امید خود را برای تصرف کامل اوکراین از دست نداده است، گفته‌اند مذاکره در حال حاضر تنها به نفع روسیه خواهد بود و به مسکو فرصت بازسازی نیروهای خود برای حمله آینده خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، همچنین گفت که نتیجه مذاکره به آنچه در میدان نبرد می‌گذرد بستگی دارد.

او افزود: «اکنون زمان صحبت در مورد تسلیم شدن اوکراینی‌ها نیست؛ این یک تراژدی برای اوکراینی‌ها است و برای همه ما خطرناک خواهد بود».

اظهارات جنجالی پاپ فرانسیس در حالی بیان شده که اوکراین چشم به راه تصویب کمک‌های آمریکا در کنگره است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هشدار داده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در صورت پیروزی در اوکراین متوقف نخواهد شد.

بسته کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین حدود پنج ماه است که در کنگره متوقف شده و نیروهای اوکراینی در این مدت بارها از کمبود مهمات و سلاح سخن گفته‌اند.