مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم ایران: 56 میلیون نفر در معرض سیل هستند

حدود 28 درصد از مساحت ایران با جمعیتی در حدود 56 میلیون نفر در معرض سیلاب‌های شدید قرار دارند.

وبسایت «تجارت نیوز»، پنج‌شنبه 24 اسفند 1402، در گزارشی نوشت که بررسی داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که حدود 28 درصد از مساحت ایران و جمعیتی حدود 56 میلیون نفر در معرض سیلاب‌های شدید هستند؛ این گزارش می‌افزاید که حدود 15 میلیون نفر از این تعداد در معرض سیل با شدت بالا قرار دارند.بر اساس این گزارش، به دلیل موقعیت جغرافیایی و مشخصات زمین‌شناختی، ایران یکی از 10 کشور حادثه‌خیز جهان است و بارندگی در آن یک سوم متوسط جهانی است.

پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران به نقل از داده‌های سازمان مدیریت بحران این کشور، در گزارشی اعلام کرده بود که در 10 سال گذشته به طور میانگین، سالانه 12759 رخداد زلزله در ایران به وقوع پیوسته و همچنین حدود 4500 سیلاب در این بازه زمانی در ایران ثبت شده است.

فراوانی وقوع سیلاب‌ها در ایران در حالیست که در سالهای گذشته، مردم با کمبود جدی منابع آبی و خشکسالی‌های پیاپی مواجه بوده‌اند.

تجارت نیوز در ادامه این گزارش در رابطه با سهم وقایع طبیعی در خسارت اقتصادی، تصریح می‌کند که خشکسالی بیشترین تاثیر را با حدود 45/5 درصد سهم دارد، سهم وقایع زلزله و سیل در آسیب‌های اقتصادی نیز به ترتیب 30/4 درصد و 23/7 درصد است.

به باور کارشناسان به‌رغم هشدارهای مکرر، تا کنون موضوع سیل، مدیریت و کاهش خسارات آن مورد توجه جدی دولت قرار نگرفته است.