دبیرکل سازمان ملل: مسیر زمینی تنها راه موثر برای ارسال کمک‌ها به غزه است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه ۵ فروردین گفت تنها راه موثر و کارآمد برای ارسال محموله‌های سنگین حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه، مسیر زمینی است.

گوترش پس از دیدار با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه مصر در قاهره، همچنین درباره تأثیر جنگ غزه در سراسر جهان هشدار داد.

او اسرائیل را متهم کرد که با خدشه‌دار کردن کرامت انسانی فلسطینی‌ها موجب بحران اعتبار برای جامعه بین المللی شده است.

دبیرکل سازمان ملل روز شنبه نیز در بازدید از گذرگاه رفح در سمت مصر از مسدود شدن حرکت کامیون‌های امدادرسان در مرز مصر برای ورود به نوار غزه، جایی که مردم آن منطقه با گرسنگی مواجه هستند، انتقاد کرد.

اما یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل در پی اظهارات گوترش گفت سازمان ملل متحد تحت رهبری او به یک نهاد یهودستیز ضد اسرائیلی تبدیل شده است که مامن تروریست‌ها است و آنها را جسورتر می‌کند.

وزیر امور خارجه اسرائیل در پستی در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز در سمت مصر گذرگاه رفح ایستاد و اسرائیل را برای وضعیت انسانی در غزه سرزنش کرد بدون آن که به هیچ وجه تروریست‌های حماس-داعش را که کمک‌های بشردوستانه را غارت می‌کنند محکوم کند.»

او گفت گوترش حتی خواستار آزادی گروگان‌های اسیر حماس نشده است.

یسرائیل کاتس در ادامه گفت دبیر کل سازمان ملل «بدون محکوم کردن آنروا (آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) که با تروریست‌ها همکاری می‌کند این اظهارات را مطرح کرده است.

او پیشتر در پست دیگری در رسانه «ایکس» گفته بود اسرائیل به هر کسی که مایل به کمک است اجازه داده «کمک‌های بشردوستانه گسترده از طریق زمین، هوا و دریا وارد غزه شود»، اما شبه‌نظامیان حماس با «همکاری» آنروا آن را «به شدت مختل می‌کنند.»

گوترش در قاهره گفت سازمان ملل به سختی تلاش می‌کند تا کمک‌های مالی به آنروا (آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) را حفظ کند که او آن را ستون فقرات کمک‌های بشردوستانه در داخل غزه خواند.

پس از اتهامات اسرائیل مبنی بر مشارکت ۱۲ نفر از کارکنان این آژانس در غزه در حمله ۱۵ اکتبر حماس به اسرائیل، چندین کشور، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، کمک مالی خود به آنروا را متوقف کردند.

فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا روز یکشنبه گفت: «از تصمیم واشنگتن بسیار متأسفیم.» او این تصمیم را برای یک دوره محدود خواند و گفت: «ما سال آینده، دوباره این فرصت را داریم که برای یک تصمیم جدید فشار وارد کنیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در آخرین سفر خود به تل آویو در مورد «ضرورت شکست دادن حماس، از جمله در رفح، به گونه‌ای که غیرنظامیان در امان باشند و مانعی بر سر راه رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه نشود ضمن آن که امنیت اسرائیل نیز تضمین شود» گفتگو کرد.