نمایندۀ مجلس: فرونشست زمین در اصفهان به مرحلۀ خطرناکی رسیده است

مهدی طغیانی نماینده مجلس ایران، روز چهارشنبه ۸ فروردین، اعلام کرد که فرونشست زمین اصفهان را مورد مخاطره جدی قرار داده است و هشدار داد که اگر تا چند سال آینده فکری برای آن نشود، این شهر دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس، با بیان اینکه «فرونشست زمین در اصفهان به مرحله‌ای بسیار خطرناک رسیده»، به «خبرآنلاین» گفت «اگر برای خشکی زاینده‌رود و فرونشست ناشی از آن فکری نشود، همه ما باید اصفهان را ترک کنیم.»
او افزود: «با این شرایط این تمدن باقی نخواد ماند.»او با بیان اینکه عدم احیای زاینده‌رود موجب خالی شدن آبخوان‌های دشت اصفهان شده‌ و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی جدی برای این استان به وجود آورده است، تصریح کرد: «اکنون فرونشست در اصفهان به مرحله‌ای بسیار خطرناک رسیده است به طوریکه اگر تا چند سال آینده برای احیای آبخوان‌های اصفهان کاری نکنیم، دیگر اثری از این تمدن باقی نخواهد ماند.»

او در ادامه تأکید کرد که خشکی زاینده رود تنها مسئله شرق اصفهان و کشاورزان نیست بلکه کل دشت اصفهان به خاطر خشکی رودخانه فلات مرکزی ایران در خطر فرونشست قرار دارد.

فرونشست زمین که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود، یکی از بحران‌های جدی در ایران است که زندگی میلیونها نفر از جمعیت این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

بنا به گفتۀ کارشناسان، دشت‌های ایران از شمال تا جنوب با پدیده فرونشست زمین روبرو شده‌اند و استان‌هایی همچون خراسان رضوی، کرمان، فارس، اصفهان، البرز و تهران نسبت به دیگر استان‌ها با وضعیت وخیم‌تری مواجه شده‌اند.

کارشناسان همچنین گفته‌اند که با ادامۀ این روند، بخش وسیعی از این استان‌ها سکونت‌پذیر نخواهند بود.

از جمله عوامل اصلی ایجاد فرونشست زمین، برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، شیوه‌های نادرست کشاورزی، حفر تونل و یا حوادت طبیعی همچون فرسایش خاک است.

علی صابری کارشناس محیط زیست، با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی در ایران باعث شده تا بیش از یک میلیون هکتار از زمین های مناطق مختلف فرونشست کند، گفته است: «ایران در مقایسه با سایر کشورها به خاطر فرونشست در وضعیت بحرانی تری قرار دارد و از مهم ترین دلایل پدیده نشست زمین در این کشور می توان به مدیریت اشتباه منابع آبی و حفر غیر اصولی اشاره کرد».