اسرائیل: حمله به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی» اشتباها رخ داده است

هرتزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه گفت حمله به کاروان امدادی «آشپزخانه مرکزی جهانی» تعمدی نبوده بلکه به دلیل اشتباه در شناسایی رخ داده است.

او همچنین افزود:« من می‌خواهم خیلی واضح بگویم حمله به قصد آسیب رساندن به امدادگران انجام نشده، این اشتباهی بود که به دنبال شناسایی اشتباه رخ داد اتفاقی که در شب، در طول یک جنگ و در شرایط بسیار پیچیده افتاده هر چند معتقدم که این اتفاق نباید می‌افتاد.»

همزمان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز ۱۴ فروردین در کنفرانسهای خبری جداگانه ضمن ابراز تاسف از حمله اسرائیل به کاروان کمک‌رسان «آشپزخانه مرکزی جهانی»، بر لزوم حفظ جان بی‌گناهان در زمان اجرای عملیات در غزه و محافظت از کارکنان گروههای امدادی بشردوستانه و سازمانهای بین‌المللی تاکید کردند.

سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» دوشنبه ۱۳ فروردین‌ماه اعلام کرد هفت امدادگر این سازمان به همراه راننده فلسطینی آنها در حملات اسرائیل کشته شدند.

بر اساس اعلام این سازمان کشته‌شدگان بریتانیایی، استرالیایی، لهستانی، کانادایی-آمریکایی و فلسطینی بودند که پس از ورود با یک کشتی حاوی کمک‌های غذایی به نوار غزه، و در مسیر حرکت به سمت مناطق شمالی مورد هدف یک موشک اسرائیلی قرار گرفتند.