متن نامه تاریخی صدام حسین در رابطه با صلح به خمینی

.

به نام خداوند بخشنده و مهربان

السلام علیکم

پیش از این در مناسبت‌های مختلف در طول جنگ به‌طور مستقیم از طریق رسانه‌های جمعی عراق که تنها وسیله‌ی ممکن برای اعلام آنچه می‌خواستیم به شما بگوییم بود شما را مورد خطاب قرار دادیم.

همچنان که متقابلا سخنان شما را از طربق رسانه‌های جمعی خودتان می‌شنیدیم.

ولی تاکنون متفقا به صلح مورد علاقه‌ی دو کشورمان دست نیافته‌ایم تا با هم از بلایای و امکان شعله‌ور شدن مجدد آن فاصله بگیریم.

اینک بدون تکرار دیدگاه‌های قبلی خود که می‌تواند موجب طرح متقابل دیدگاه‌های شما شده و بحث را از محدوده و اهداف سازنده‌ی خویش دور نموده و به‌سوی جدلی سوق دهد که در آن عوامل اختلاف نمایان می‌گردد و برای اینکه چنین وضعی بر توافق مورد علاقه ما در زمینه‌ی تحقق صلح قابل اجرا فراگیر و فوری به خواست خدا نه تنها بین عراق و ایران بلکه میان امت عرب و ایران فایق نیاید.

این بار مستقیما شما را مخاطب قرار داده تا در این ماه مبارک که مسلمانان روزه دارند و به‌سوی نیل به رضای خدای سبحان و متعال روی می‌آورند پیشنهاد کنم ملاقات مستقیمی بین ما صورت گیرد که در آن از سوی ما بنده خدا فرستنده این نامه و آقای عزت ابراهیم به همراه مجموعه‌ای از دستیاران خودمان و از سوی شما آقایان خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به همراه گروهی از دستیاران شما شرکت کنند.

همچنین پیشنهاد می‌کنم که این ملاقات در مکه‌ی مکرمه قبله‌گاه مسلمانان و بیت عتیق که مولایمان ابراهیم (ع) آن را بنا نهاد یا در هر مکان دیگری که بر آن توافق می‌کنیم بر پا شود تا به یاری خدا برای تحقق صلحی که ملت‌هایمان و تمامی امت اسلام در انتظار آن به سر می‌برد بکوشیم و به این ترتیب خون‌هایی را که چه بسا بار دیگر به هر علت بر زمین ریخته شود محفوظ بداریم.

زیرا از جمله احتمالات مرتب بر وضع موجود اینکه عوامل دست‌اندرکار وقوع فتنه میان ایران و عراق در گذشته بار دیگر برای جنگ به‌نحوی‌که صلح را از دو کشورمان دور سازد تلاش کنند.

شما قطعا اخبار تهدیدهایی را که از طرف صهیونیسم و برخی ابرقدرت‌ها و کشورهای بزرگ علیه عراق و امت عرب به عمل می‌آید دنبال می‌کنید و بی‌شک می‌دانید که هدف اصلی این تهدیدها بازگذاردن دست اسرائیل برای به فساد کشاندن جهان است تا بتواند هر طرفی را که سد راه باطل می‌شود و اسرائیل را از نیات و اطماع شرارت بارش در منطقه بازمی‌دارد و هر تلاشگر در راه آزادی سرزمین قدس شریف را که برای هر مسلمان بلکه برای هر مومن به خدا و کتاب‌ها و پیامبران او و رستاخیز گرامی است سرکوبی کند.

این نیروهای شرور که امیدواریم به یاری خدا آرزوهایشان نقش بر آب شود و تیرهایشان به خطا رود حتما برای از سرگیری ستیز مسلحانه و خونین بین ایران از یک طرف و امت عربی از طرف دیگر خواهند کوشید و اینان امکانات متعددی را برای تحقق این امر در اختیار دارند در آن صورت مسلمانان نه تنها فرصت به‌کارگیری امکانات و توانایی‌های خود را در جهت آزادسازی مقدسات‌شان در فلسطین از دست می‌دهند بلکه زیان‌های بیشماری را نیز متحمل خواهند شد.

به اعتقاد ما در ملاقات مستقیمی که با هم خواهیم داشت دستیابی به آنچه عراق حق تلقی می‌کند و آنچه ایران حق تلقی می‌کند قابل تحقق است ملاقاتی که راه را بر فرصت‌طلبان و آنان که می‌کوشند محیط صلح و آرامش را آلوده سازند خواهد بست مشروط بر اینکه نیت‌ها صادقانه متوجه صلح خداپسند و مورد رضایت ملت‌هایمان باشد.

تا آنجا که به ما مربوط می‌شود این نیت توام با ایمانی عمیق و پایدار فراهم است و در آن به‌جز میل به دستیابی به حق ثابت خودمان که هم طراز با حق ثابت شماست چیز دیگری نیست.

من به شما پیشنهاد می‌کنم ملاقات مزبور با توجه به اصل شتاب در کار نیک پسندیده است در دومین روز عید مبارک فطر و یا در هر زمان دیگری که مورد توافق قرار می‌گیرد انجام شود.

در مورد سفر نمایندگان شما به مکه و تشریفات مربوطه از سوی کشور میزبان ما بر اساس رابطه‌ی برادری و احترام متقابلی که با برادران‌مان در پادشاهی عربستان سعودی داریم از برادرمان ملک فهد بن عبدالعزیز خواهش خواهیم کرد آنچه را که برای چنین مسئله‌ای ضروری و مناسب است فراهم کند. توضیح ما تاکنون وی را از مضمون این نامه مطلع نکرده‌ایم.

برای تسهیل و تدارک ملاقات، شاید شما هم مانند ما بر این نظر باشید که فردی به نمایندگی از طرف ما در تهران و فردی به نمایندگی از شما در بغداد حضور داشته باشند و به‌منظور برقراری تماس‌های لازم بین دو پایتخت خطوط تلفنی مستقیم دایر گردد.

خدایا تو خود گواه باش که من ابلاغ کردم…

والسلام علیکم

صدام حسین، بغداد، ۲۶ رمضان ۱۴۰۸ ه.ق

.