پیام تهران به واشینگتن: به اسرائیل به گونه‌ای که منجر به تشدید تنش‌ نشود پاسخ می‌دهیم

نگرانی‌های بین‌المللی از احتمال گسترش جنگ غزه به منطقه به‌ویژه پس از تهدید مقامات ارشد ایرانی از جمله علی خامنه‌ای رهبر ایران، به «تنبیه» اسرائیل به دلیل حمله دمشق، افزایش یافت.

در حالی که ایران برای دستیابی به خواسته‌هایی از جمله برقراری آتش‌بس در غزه پافشاری می‌کند، منابع آگاه ایرانی گفتند که تهران طی پیامی به واشینگتن تاکید کرد که به حمله اسرائیل به سفارتش در سوریه بدون عجله و به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که منجر به تشدید تنش‌ها نشود.

این منابع همچنین افزودند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در جریان سفر روز یکشنبه به سلطنت عمان که اغلب میان تهران و واشینگتن میانجیگری می‌کند، پیامی را به ایلات متحده منتقل کرد.

در حالی که یک منبع آگاه از داده‌های اطلاعاتی آمریکا با اشاره به اینکه «هیچ اطلاعی از پیام ایرانی ارسال شده از طریق عمان به واشینگتن ندارد» گفت که ایران «بسیار واضحانه» گفت که پاسخش به حمله به محوطه سفارتش در دمشق «منضبطانه و غیر تنش‌آمیز» خواهد بود و شامل طرح‌هایی برای استفاده از نیروهای نیابتی تهران در منطقه برای انجام تعدادی از حملات به اسرائیل است.

به گفته این منبع «حملات تلافی‌جویانه ایران منجر به ایجاد تنش با آمریکا نخواهد شد زیرا ایرانی‌ها خواستار مداخله آمریکا در این مسئله نیستند.»

وی همچنین افزود که تهران گروه‌های نیابتی خود در سوریه و عراق را به هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در این کشورها تشویق نخواهد کرد.

در حالی که یک منبع ایرانی گفت که احتمال حمله نیروهای موسوم به «محور مقاومت تحت حمایت ایران در هر لحظه به اسرائیل» بعید نیست.

تحلیلگران حمله نیروهای نیابتی ایران به اسرائیل را یکی از گزینه‌هایی می‌دانند که تهران ممکن است از طریق آن به حمله دمشق پاسخ دهد.

این منابع افزودند که تهران ضمانت‌هایی را درخواست کرده است که در صورت انجام «حمله کنترل شده» به اسرائیل، ایالات متحده مداخله نخواهد کرد؛ درخواستی که ایالات متحده در پاسخ خود از طریق عمان آن را رد کرد.

به گفته این منابع آگاه طرف آمریکایی از تهران خواسته تا خویشتن‌داری کند و فضا را برای ابجاد یک راه حل دیپلماسی باز کند و تاکید کرد که در صورت حمله مستقیم در کنار تل‌آویو خواهد بود.

شاید مهمترین جنبه این اطلاعات شرایط درخواستی طرف ایرانی باشد.

این منابع فاش کردند که امیرعبداللهیان در دیدارهای خود در عمان تاکید کرد که کشورش آماده است تا تشدید تنش‌ها را به شرط برآورده‌شدن خواسته‌های تهران از جمله برقراری آتش‌بس دائمی در غزه کاهش دهد. در حالی که اسرائیل با این شرایط ایران مخالف است.

تهران همچنین خواستار احیای گفت‌وگوها در مورد برنامه هسته‌ای خود شده بود، مذاکراتی که تقریباً دو سال پیش پس از تبادل اتهامات بین واشینگتن و تهران مبنی بر درخواست‌های غیر منطقی متوقف شد.

این پیام‌های دیپلماتیک (در صورت صحت) رویکرد محتاطانه‌ اتخاذ شده توسط ایران در زمانی که در حال محاسبه نحوه واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق است را نسان می‌دهد.

ایران سعی دارد به گونه‌ای که اسرائیل را از انجام سایر اقدامات مشابه باز دارد و در عین حال، از تشدید تنش نظامی که می‌تواند منجر به کشیده شدن پای ایالات متحده که نیروهایش در چندین کشور منطقه مستقر هستند شود، جلوگیری کند.

این در حالی است که تنش‌ها پس از هدف قرار دادن یکی از ساختمان‌های وابسته به کنسولگری ایران در دمشق، به طور بی‌سابقه در منطقه‌ای که از آغاز جنگ در غزه در 7 اکتبر متشنج بود، تشدید شد.

در یکم آوریل، سپاه پاسداران ایران از کشته‌شدن سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و لبنان و محمدهادی رحیمی، معاون وی و همچنین پنج عضو سپاه همراه آنها در یک حمله هوایی اسرائیلی به ساختمان [مجاور] کنسولگری ایران در دمشق خبر داد.

این حمله از زمان هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در مجاورت فرودگاه بغداد در ژانویه 2020، شاید دردناک‌ترین ضربه به تهران محسوب شود.

این امر مقامات ایرانی را بر آن داشت تا تأکید کنند که انتقام‌جویی اجتناب‌ناپذیر است. در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که واکنش تهران حمله مستقیمی خواهد بود که خاک اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.