تصویب طرح کمک نظامی 26 میلیارد دلاری برای اسرائیل در کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده، شنبه یکم اردیبهشت با حمایت گسترده هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، و به‌رغم مخالفت شدید برخی از جمهوری‌خواهان تندرو، بسته قانونی به ارزش 95 میلیارد دلار برای کمک‌های امنیتی نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

پس از تصویب شدن در کنگره این طرح قانونی به مجلس سنای آمریکا با اکثریت دموکرات ارجاع شد که بیش از دو ماه پیش طرح مشابهی را تصویب کرده بود.

رهبران آمریکا، از جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات این کشور گرفته تا میچ مک کانل، برجسته‌ترین سناتور جمهوری‌خواه در سنا، از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده خواستند تا این طرح‌ها را برای تصویب به رای بگذارد.

انتظار می‌رود مجلس سنا این بسته را ظرف چند روز آینده تصویب کرده و به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده ارائه دهد تا آن را به قانون تبدیل کند.

اسرائیل: پیامی قوی برای دشمنان
این لوایح شامل 60.84 میلیارد دلار برای اوکراین، 26 میلیارد دلار برای اسرائیل، 9.1 میلیارد دلار برای نیازهای بشردوستانه، و 8.12 میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوس آرام، از جمله تایوان، را شامل خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این‌باره گفت که بسته حمایت مالی آمریکا نشانگر حمایت قوی دو حزب از اسرائیل است. او همچنین ارائه بسته کمک‌های آمریکا به اسرائیل را در جهت دفاع از تمدن غرب دانست.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که رای مجلس نمایندگان آمریکا به ارائه میلیاردها دلار کمک نظامی جدید به تل‌آویو پیامی قوی برای دشمنان اسرائیل است.

کاتز در ادامه خاطرنشان کرد: «رای مجلس نمایندگان آمریکا، روابط نزدیک و مشارکت راهبردی اسرائیل و آمریکا را تایید می‌کند».واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین
تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به ارائه بسته 26 میلیارد دلاری کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اسرائیل، این رویکرد ایالات متحده آمریکا را «تعدی بر مردم فلسطین» و «چراغ سبزی» برای گسترش دامنه جنگ توصیف کرد.

واکنش زلنسکی
بایدن که از سال گذشته کنگره را ترغیب می‌کرد تا کمک‌های اضافی به اوکراین را تایید کند، در بیانیه‌ای گفت که این کمک‌ها «در لحظه‌ای بسیار مهم تصویب می‌شوند، چرا که اسرائیل با حملات بی‌سابقه‌ای از سوی ایران و اوکراین با بمباران مداوم روسیه مواجه است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، قدردانی خود را ابراز کرد و گفت که قانون‌گذاران آمریکایی برای حفظ «تاریخ در مسیر درست» حرکت کرده‌اند.

زلنسکی در پلتفرم «ایکس» اضافه کرد: «لایحه کمک‌های حیاتی آمریکا که روز شنبه یکم اردیبهشت توسط مجلس نمایندگان تصویب شد، از گسترش جنگ جلوگیری می‌کند و جان هزاران نفر را نجات می‌دهد.»

واکنش روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، شنبه گفت که قانون ایالات متحده که کمک نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را ارائه می‌کند، «بحران را در سراسر جهان عمیق‌تر خواهد کرد.»

زاخارووا از طریق اپلیکیشن «تلگرام» افزود: «کمک نظامی به رژیم کی‌یف نشان‌دهنده حمایت مستقیم از فعالیت‌های تروریستی است».

این سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: «برای تایوان این مداخله در امور داخلی چین است و برای اسرائیل این مسیری است که مستقیما به تشدید و افزایش بی‌سابقه‌ تنش‌ها در منطقه خواهد انجامید».

کاخ کرملین نیز در واکنش به بسته حمایتی کمک مالی آمریکا به اوکراین، از زبان سخنگوی خود تصریح کرد که چنین حمایت‌هایی از اوکراین این کشور را بیشتر به ویرانه تبدیل کرده و بر تعداد کشته شدگان خواهد افزود.

سخنگوی کرملین گفت کخ متن مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر مصادره دارایی‌های روسیه در خارج، چهره واشینگتن را خدشه‌دار کرده و به آن پاسخ خواهیم داد.