قانونگذاران اروپایی خواستار مصادره سرمایه‌‌های خارجی روسیه به سود اوکراین شدند

قانونگذاران اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه خواستار مصادره دارایی‌های دولتی روسیه در قلمروی اروپا به سود اوکراین شدند، و گفتند که برنامه‌های موجود، با وجود ارزش چندین میلیارد یورویی آنها، برای حمایت از کی‌یف کافی نیستند.

به گزارش «یورونیوز»، اعضای اتحادیه اروپا در حال حاضر درباره برنامه‌هایی برای ارائه بسته کمکی به ارزش حدود 3 میلیارد یورو در سال به اوکراین با استفاده از سود سرمایه‌ای که بانک مرکزی روسیه در قلمرو اتحادیه اروپا نگهداری می‌کند، در حال گفت‌وگو هستند. با این حال، قانونگذاران اروپایی خواستار بیش از این هستند.وودزیمیرز سیموژویتس (لهستان/حزب سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها) در جلسه نهایی پارلمان اروپا پیش از انتخابات ژوئن گفت: «اروپا باید تمام دارایی‌های اساسی روسیه را مصادره کند، و باید همین الان این کار را بکند. در غیر این صورت پول اوکراین ممکن است تمام شود.»

بسیاری از قانونگذاران احزاب دیگر اتحادیه اروپا نیز فکر می‌کنند اقدامات موجود، که کمیسیون اروپا در ماه مارس آنها را تصویب کرد و در حال حاضر توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا اِعمال می‌شود، کافی نیست.

آندریوس کوبیلیوس (لیتوانی/حزب مردم اروپایی) روز سه‌شنبه در این باره گفت: «هر روزی که می‌گذرد، خسارات جدیدی به اوکراین وارد می‌شود. روسیه باید هزینه این خسارات را بپردازد.»

به گفته یورونیوز، قسمت اعظم دارایی‌های خارجی روسی در قلمرو اتحادیه اروپا، که بالغ بر 210 میلیارد یورو می‌شود، توسط سپرده‌گذاری «یوروکلیر» در بلژیک نگهداری می‌شود.

ژوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا موافقت خود را با این طرح اعلام کرد، اما در عین حال درباره مشکلات حقوقی مصادره یکجای سرمایه‌های روسیه هشدار داد، و به نگرانی‌های بانک مرکزی اروپا در این باره اشاره کرد.

بورل روز سه‌شنبه به قانونگذاران اروپایی گفت: «همه چیز باید مطابق قوانین بین‌المللی انجام شود. در غیر این صورت دچار استاندارد دوگانه خواهیم شد.»