اعتراضات گسترده به «حکم اعدام» توماج صالحی

روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ در پی اعلام خبر صدور «حکم اعدام» توماج صالحی، موجی از اعتراضات مردمی در داخل و خارج از کشور به راه افتاد و کاربران فضای مجازی هشتگ «توماج صالحی» را ترند جهانی کردند. گوهر عشقی در این باره نوشت: «رژیم خامنه‌ای جلّاد به سیم آخر زده است‌.»

گزارش‌ها از شهرهای مختلف ایران حاکی است شامگاه چهارشنبه مردم در مناطق مختلف با سردادن شعار، نوشتن نام توماج روی دیوارها و پخش آهنگ‌های او، خشم و انزجار خود را از این حکم ناعادلانه نشان دادند.

واکنش‌ها به این حکم در فضای مجازی نیز گسترده بود و هشتگ‌های مربوط به توماج صالحی بارها و بارها توسط کاربران منتشر شد و نام او را به صدر پرتکرارترین‌های رسانه‌های اجتماعی آورد.امیر رئیسیان٬ وکیل توماج صالحی٬ روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفت٬ دادگاه انقلاب در اقدامی «بی‌سابقه» حکم دیوان عالی درباره لغو حکم دادگاه بدوی برای موکلش را «ارشادی» دانست و این خواننده معترض را «به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد».

انتشار این گزارش واکنش‌ مقام‌های آمریکایی را در پی داشته است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی گفت:«ما آن گزارش‌های نگران کننده را دیده ایم. ما در مورد کسی صحبت می‌کنیم که قبلاً در بازداشت با شکنجه و سایر رفتارهای خشن روبرو شده است.»

او تصریح کرد: «این نمونه دیگری از نقض وحشتناک و گسترده حقوق بشر توسط ایران است. ما بار دیگر استفاده ابزاری رژیم ایران از مجازات اعدام جهت سرکوب حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت آقای صالحی را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

ودانت پاتل همچنین گفت، ایالات متحد در خصوص مقابله با موارد نقض جدی و فاحش حقوق بشر در ایران، ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت جمهوری اسلامی در اختیار دارد.

ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ضمن محکوم کردن «حکم اعدام توماج صالحی» خواستار آزادی فوری او شد.

این مقام آمریکایی نیز صدور این حکم برای توماج صالحی و محکومیت سامان یاسین، دیگر خواننده مخالف جمهوری اسلامی، به پنج سال زندان توسط قوه قضائیه ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی آنها شد.

او در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت این احکام «آخرین موارد آزار رژیم ایران علیه شهروندان خود، نادیده گرفتن حقوق بشر و ترس از تغییرات دموکراتیک مورد نظر مردم است».

رت روتگن، نماینده پارلمان آلمان، در شبکه ایکس نوشت، توماج صالحی «برای مردم ایران» و برای «آینده‌ای بدون حکومت جمهوری اسلامی» ایستادگی می‌کند.
این نماینده پارلمان آلمان تصریح کرد که توماج صالحی به دلیل غلبه بر ترس خود از حکومت اکنون با مجازات اعدام روبرو شده است.

همچنین در واکنش به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی آقای صالحی، اعلام کرد از شنیدن این خبر «شوکه و عصبانی» شده است.

او در پیامی ویدئویی گفت صدور حکم اعدام برای این خواننده حتی بر اساس «رویه‌های ایران» نیز منطقی نیست و افزود: «چطور ممکن است اتهاماتی که سال گذشته توماج به خاطر آن‌ها حکم شش سال زندان دریافت کرد، آنچنان بزرگ شده که چنین حکم سنگینی را دریافت کند.»

کیهان کلهر، نوازنده برجسته ایرانی، نیز به صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض واکنش نشان داده و نوشته است: «توماج صالحی باید آزاد شود٬ سکوت ما یعنی حمایت از ظلم ظالم.»

هانیه توسلی، بازیگر سینمای ایران، در پستی در اینستاگرام خود به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی واکنش نشان داده است.

خانم توسلی نوشت: «توماج صالحی یک جوان ایرانی است. یک خواننده است. او یک جوان خواننده معترض است. اعتراض جرم نیست. جوان بودن جرم نیست. خواننده بودن جرم نیست. واقعا فکر می‌کنید شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم جای اعتراض ندارد؟»

مهدی یراحی خواننده معترض هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خبر حکم اعدام توماج صالحی، از فرط بی‌بنیادی به کمدی سیاه می‌ماند.»

او اضافه کرد: «برادرم را بدون قید و شرط آزاد کنید که دود این آتش چشمانتان را خواهد سوزاند.»

مهدی یراحی از جمله خوانندگانی است که به‌دلیل حمایت از اعتراضات و انتقاد به حاکمیت بازداشت و با احکام سنگینی روبه‌رو شده‌اند.

ابی، ابراهیم حامدی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی نیز از صدور حکم اعدام برای توماج صالحی انتقاد کرده است.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «همه چیز در حکومت اسلامی غیرانسانی و مغایر عقل و انصاف است. در کجای دنیا یک هنرمند آزادیخواه، که از مساوات و انسانیت می‌خواند، محکوم به اعدام می‌شود؟ و یک قاضی دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را زیر پا می‌گذارد. این اتفاقات فقط در حکومتی بی‌قانون با حکامی وحشی می‌افتد.»خانواده‌های دادخواه از جمله آدینه‌زاده و جوادی با توماج صالحی ابراز همبستگی کردند و گوهر عشقی مادر دادخواه ستار بهشتی نوشت: «همانطور که قبلا گفتم،رژیم خامنه‌ای جلّاد به سیم آخر زده است‌. فرزندانم! در برابر این حکمِ ننگین سکوت نکنید! اینها می‌خواهند شما را بترسانند و کشور را به قبرستان تبدیل کنند.»

حامد اسماعیلیون از اعضای خانواده‌های دادخواه پرواز پی‌اس ۷۵۲ نیز توماج را «نمادی از مبارزه‌ی قهرمانانه‌ی مردم ایران» دانست و نوشت:«اعدام و کشتار و خشونت آخرین ابزار جمهوری اسلامی‌ست. حکومتی که به کشتن امید آمده است. حکومتی که می‌خواهد نتوانستن را به مردم القا کند غافل از این‌که خودش در رویارویی با خشم مردم قافیه را باخته است. حکومتی که از خشم مردم بسیار ترسیده است. توماج تنها نیست و حکومت اسلامی در مقابل او نیز تسلیم خواهد شد.»در خارج از ایران هم ایرانیان در شهرهای فرانکفورت آلمان و پاریس فرانسه با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار لغو حکم اعدام و آزادی توماج صالحی شدند.

جان دیلی رپر سرشناس آلمانی در واکنش به حکم «بی‌اساس» توماج صالحی نوشت: «ما همه باید صدای توماج باشیم، همه»هلموت برندشتتر، نماینده پارلمان اتریش و دیگر کفیل توماج صالحی هم در واکنش به صدور حکم اعدام او با انتشار ویدیویی گفت سکوت اختیار نکنید. به هر شکل ممکن مانند فعالیت در رسانه‌های اجتماعی برای حمایت از توماج و همه زندانیان سیاسی قیام کنید.

او افزود: وزیر خارجه اتریش باید این پیام را به سفیر جمهوری اسلامی در اتریش برساند که ما نقض حقوق بشر به این شکل در ایران را تحمل نخواهیم کرد.

امیر رئیسیان یکی از وکلای توماج صالحی روز چهارشنبه خبر داد که «شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی‌سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با “ارشادی” خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی‌الأرض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد.

جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده معترض، مرتبط با پرونده سال ۱۴۰۱ او، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان با افزوده شدن دو اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» برگزار شده بود.

توماج صالحی با رد اتهامات وارده و «غیرقانونی» دانستن این دادگاه، گفته که محاکمه‌اش «نه بر اساس قانون، بلکه به خواست نهادهای اطلاعاتی» صورت گرفته است.