آغاز محاکمه اعضای یک گروه راست افراطی به اتهام تلاش برای براندازی حکومت آلمان

جلسات محاکمه ۹ عضو یک گروه راست افراطی به رهبری هاینریش رویس، یک اشراف زاده آلمانی، به اتهام‌های «تروریسم و خیانت جدی» در شهر اشتوتگارت آغاز شد.

این محاکمه که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت آغاز شد، به برنامه‌ريزی این گروه برای سرنگونی خشونت‌آمیز حکومت رسیدگی می‌کند و یکی از مهم‌ترین پرونده های مربوط به اتهامات «تروریستی» در تاریخ آلمان است.

تمامی ۹ متهم، مظنون به عضویت در گروهی موسوم به «شهروندان رایش» هستند که مشروعیت نظامی حکومتی مدرن آلمان را نمی پذیرد.

متهمان از سوی دادستانی آلمان به عضویت در یک سازمان تروریستی و آمادگی برای «اقدامات خیانتکارانه» متهم شده‌اند.

یکی از متهمان علاوه بر این، به اقدام به قتل با تیراندازی به سوی پلیس هنگام بازرسی خانه اش در ماه مارس سال گذشته در حومه اشتوتگارت متهم شده است که در جریان آن چند مامور پلیس مجروح شدند.دفتر دادستانی کل آلمان گفت سازماندهی واحدهای نظامی این گروه در برخی موارد بسیار پیشرفته بود. یک مقام دولت آلمان روز دوشنبه با استناد به متن اعلام جرم دادستانی علیه متهمان گفت دست‌کم دو مورد این واحدها که «یگان‌های امنیت میهنی» نامیده می شوند در وضعیتی بودند که می توانستند به طور مستقل فعال شوند.

در اعلام جرم دادستانی کل آلمان گفته می شود که وظیفه این واحدها انجام تصفیه‌های سیاسی در مناطقی بود که پس از اقدام علیه حکومت قصد داشتند آنها را تحت کنترل بگیرند.

در اعلام جرم دادستانی گفته می‌شود که این واحدها فهرستی از «دشمنان» خود تهیه کرده بودند که اکثر آنها کارکنان نهادهای دولتی و محلی و پزشکان و کادر درمانی بودند.

دادستانی آلمان می گوید این ۹ متهم در سال ۲۰۲۲ به گروه موسوم به «شهروندان رایش» پیوستند و در سلسله مراتب و سازماندهی شاخه نظامی این گروه مسئولیت‌های متفاوتی برعهده داشتند.

هاینریش رویس، اشراف زاده آلمانی و رهبر این جنبش، که پس از عملیات گسترده دستگیری اعضای این گروه در دسامبر ۲۰۲۲ در آلمان و کشورهای دیگر نامش بر سر زبان‌ها افتاد، قرار است در ماه‌ آینده در یک دادرسی جداگانه محاکمه شود.

در مجموع در این پرونده ۲۷ نفر به توطئه برای سرنگون کردن نظام حکومتی آلمان به روش‌های خشونت‌آمیز متهم شده‌اند. هدف این اقدامات منصوب کردن هاینریش رویس به عنوان رئیس حکومت جدید بود.

چند پرسنل نظامی سابق، یک قاضی و یک عضو سابق پارلمان آلمان از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در میان متهمان هستند.

تمرکز محاکمه فعلی در دادگاه اشتوتگارت شاخه نظامی این جنبش است که به برنامه ریزی و اقدام برای سرنگونی نظامی حکومتی با زور اسلحه متهم شده است.

کليت اين پرونده از جمله محاکمه شاهزاده هاینریش رویس به دلایل عملی و تعداد زیاد متهمان در سه محاکمه جداگانه بررسی خواهد شد.

محاکمه او و سایر رهبران این شبکه روز ۲۱ ماه مه در فرانکفورت و محاکمه سایر اعضای آن روز ۱۸ ژوئن در مونیخ آغاز می‌شود.