ایران تنها به «یک‌پنجم» هدف‌گذاری رشد تولید برق در سال ۱۴۰۲ رسید

آمارهای مقامات وزارت نیرو نشان می‌دهد در سال گذشته تنها یک‌پنجم اهداف رشد تولید برق کشور محقق شده و بخش اعظم آن نیز از نیروگاه‌های حرارتی با مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی بوده است.

عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ایران روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت گفت پارسال دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور اضافه شده است.

کل ظرفیت تولید برق حرارتی، آبی و تجدیدپذیر ایران در سال گذشته نیز تنها دو هزار و ۳۶ مگاوات رشد کرده است که معادل تنها یک پنجم اهداف رشد تولید برق کشور در سال ۱۴۰۲ است.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد نه تنها بخش اندکی از اهداف رشد تولید برق محقق شده، بلکه همان رشد نیز از محل نیروگاه‌های حرارتی که با گاز، گازوئیل و مازوت کار می‌کنند، بوده و سهم نیروگاه‌های پاک بسیار نازل است.

عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ایران کل انرژی برقی تولیدی کشور در سال گذشته خورشیدی را ۳۸۹ تراوات ساعت عنوان کرده که ۹۲.۵ درصد آن از نیروگاه‌های حرارتی بوده است.

دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای پارسال راه‌اندازی دو هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی را هدف‌گذاری کرده بود، اما در پایان سال تنها کمتر از ۱.۵ درصد آن محقق شده است.
بیشتر در این باره:
سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق ایران «کمتر از یک درصد» اعلام شد

پارسال ترکیه و عربستان به ترتیب ۷۰ برابر و ۶۰ برابر ایران رشد تولید برق خورشیدی و بادی داشته‌اند.

رشد نازل تولید برق پاک خورشیدی و بادی ایران در حالی است که آقای پیشاهنگ به قرار گرفتن ایران در «مقام نهم بزرگترین تولیدکننده برق حرارتی جهان» بالیده است.

ابراز چنین مباهاتی در حالی است که رشد تولید انرژی برقی پاک تجدیدپذیر جهان در سال گذشته به تنهایی معادل ۲۳۵ برابر کل رشد تولید برق ایران از همه منابع بوده است.

ایران سالانه نزدیک ۷۰۰ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی دارد و از این لحاظ در جایگاه هفتم بزرگترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای (دی‌اکسید کربن و غیره) جهان قرار دارد.

بخش قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران مربوط به مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های برقی حرارتی است.

با گذشته یک دهه از برنامه جمهوری اسلامی برای شکوفای انرژی‌های تجدیدپذیر، سهم انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی از ظرفیت اسمی تولید برق کشور همچنان حدود یک ‌درصد است.

سهم انرژی اتمی از ظرفیت تولید برق ایران نیز در همین سطح است.