آمریکا 5 فرد و چند نهاد تسهیل‌کننده تامین‌ مالی حزب‌الله لبنان را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، اوفک، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، پنج نفر و دو نهاد را به دلیل فرار ازتحریم‌ها و تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی در پشتیبانی از حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت ایران، تحریم کرد.

بیانیه اوفک می‌گوید این افراد به «‌حسن مقلد»‌و شرکت ارزی «‌سیتکس اکسچنج»‌که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد برای انجام اقدامات غیرقانونی کمک کرده‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد به مقلد و شرکت وی کمک می‌کردند تا تحریم‌ها را دور زده و فعالیت‌های غیرقانونی در پشتیبانی مالی از حزب‌الله را تسهیل کنند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ادامه گفت: «این افراد از جمله شامل دو نفر از بنیانگذاران شرکت مذکور و دو نفر از فرزندان مقلد که دو شرکت را اداره می‌کنند هدف اعمال تحریم‌ها قرار گرفتند.

در این بیانیه به نقل از برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، آمده است: «تشکیلات حزب‌الله همچنان به سرمایه‌گذاری‌های تجاری مشروع و تسهیل‌کننده‌های کلیدی برای کسب درآمد‌هایی برای تامین مالی عملیات این گروه شبه‌نظامی، از جمله حملات بی‌ثبات‌کننده آن در سراسر مرز شمالی اسرائیل، ادامه می‌دهد.»

نلسون، افزود: «ایالات متحده همچنان بر جستجوی منابع اصلی درآمدهای حزب‌الله و محدود کردن توانایی آن که در جهت بی‌ثبات کردن منطقه به‌کار می‌رود، متمرکز است.»

حسن مقلد کیست؟
حسن مقلد، کارشناس اقتصادی مشهور و صاحب شرکت صرافی (CTEX) است. بنا بر بیانیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه حسن و دو پسرش «رایان مقلد» و «رانی مقلد» به دلیل نقش داشتن آنها در تسهیل فعالیت‌های مالی شرکت او که از حزب‌الله پشتیبانی می‌کند، اعمال شده است.

حسن مقلد اغلب اوقات به عنوان یک تحلیلگر اقتصادی در رسانه‌های محلی لبنانی ظاهر می‌شد.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این فرد تحریم شده در هماهنگی نزدیک با مقامات ارشد مالی حزب‌الله برای تامین مالی این گروه شبه‌نظامی و ایجاد حضوری برای آن در سیستم مالی فعالیت می‌کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین افزود که مقلد به عنوان مشاور مالی گروه مسلح فعالیت می‌کرد و معاملات تجاری را از طرف این گروه در سراسر منطقه انجام می‌داد.

در این بیانیه همچنین آمده است که شرکت صرافی مقلد به عنوان «جبهه مالی» برای حزب‌الله عمل و برای خرید اسلحه برای شبه‌نظامیان پول فراهم می‌کرد، در حالی که حسن مقلد، فردی فرصت‌طلب بوده که از مشقت لبنانی‌ها به نفع حزب‌الله سوءاستفاده می‌کرد.

اعمال تحریم‌ بر شرکت‌ها
تحریم‌های آمریکا همچنین دو شرکت دیگر از جمله شرکت‌های لبنانی «داده‌ها و مطالعات»، و «انتشارات، رسانه‌ها، تحقیقات و مطالعات» را که تحت مالکیت یا کنترل مقلد هستند، هدف قرار داد.

با این حال، متهم (حسن مقلد) در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری «رویترز»، موضوعات مطرح شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا را به طور کامل تکذیب و تاکید کرد که اقدامات وی «100% صادقانه و واضح» بوده است.

این تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین عادل محمد منصور، مدیر اجرایی موسسه مالی «القرض الحسن» وابسته به حزب‌الله که در لبنان بسیار شهرت یافته است را نیز هدف قرار می‌دهد.حسن مقلد همچنان به عنوان مشاور مالی حزب الله فعالیت می‌کند و از نزدیک با مقامات ارشد مالی حزب الله، از جمله محمد قصیر – که او هم تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد – همکاری می کند.

حسن مقلد شرکت «سیتکس ایکس »‌را به طور مشترک با مقامات ارشد حزب‌الله از جمله محمد قصیر و محمد قاسم البزال برای تسهیل فعالیت‌های مالی حزب‌الله تأسیس کردند.

اوفک، محمد قصیر و محمد قاسم البزال را در سال ۱۳۹۷ به دلیل همکاری با حزب‌الله تحریم کرده بود.